måndag 7 maj 2018

Vår i trädgården

Oj, vilket underbart vårväder vi har. Nu är det en ynnest att kunna ta sig tid för trädgården. Dessutom har vi skaffat hundvalp och det är mysigt med en krabat som hänger en i hälarna. Jag skall presentera Gry mer sen när jag lyckas få en bra bild på henne. Hon är svart och det blir oftast en svart klump när jag försöker fånga henne i farten. Hur som helst, denna sköna helg har jag bland annat gjort detta ...
Jag har beskurit våra gamla svartvinbärsbuskar. Det brukar jag försöka göra åtminstone vart annat år. Buskarna är ungefär 20 år gamla och det kommer bra med bär på dem. Förutom att beskära dem brukar jag varje år gödsla dem med träaska. Under buskarna har vi satt bark och flis som vi har flisat själv av gamla kvistar. Vi har en liten "bolagsflis" tillsammans med mina föräldrar och min bror. Det är ju verkligen en sådan grej som man behöver rätt sällan. Vi brukar även räfsa dit löv på hösten, vilket med tiden ger ny jord till buskarna.

Jag har även beskurit våra vinrankor, trots att man skall göra det på sent på hösten så att rankan inte förblöder. Det brukar jag inte komma ihåg eller orka och bra går det ändå. Några blodpölar har jag inte sett på golvet. -Jamen du kanske får mindre/färre druvklasar? kanske du nu säger. -Det gör inget för vi hinner nästan inte äta upp de vi får, svarar jag då kaxigt.

Vill du läsa om hur man beskär vinrankor "på riktigt" kan du göra det här. 

Så har jag rensat igenom mina odlingslådor. Det var extra roligt i år för jorden var så fin och lucker. Jag gräver ju aldrig i mina odlingslådor (om det inte är för att ta bort ogräs med långa rötter) utan lat som jag är luckrar jag bara upp jorden precis där jag skall så och täcker in resten.

Förutom att jag har den normala odlingssäsongen framför mig skall vi även ha studentkalas i huset. Det här betyder två saker. 1) Att jag vill ha bort det mesta av ogräset inför släktens ögon och 2) att jag behöver göra det nu, eftersom jag om några veckor kommer att vara ett studentmammemonster som endast yrar om smörgåstårtor och nylonstrumpbyxor. 

Jag har satt nytt halmgolv i stora växthuset. Jag har ju haft det tidigare halmgolvet i många år och varit mycket nöjd. För det första hålls det rent och fint, inget ogräs slipper igenom. Att det finns inne i växthuset gör att det lätt torkar upp och jag har faktiskt aldrig sett en snigel inne i växthuset. Jag kan låta mina gurkor, meloner och busktomater växa längs golvet. De hålls rena och det blir rätt varmt för dem i halmen. Halmen har jag köpt i en stor rundbal och den har räckt i flera år.

Jag pysslar ju också om mina försådder. Som vanligt är jag inte den som är ute alltför tidigt, men jag har märkt att det hinns bra med i alla fall. Sätter man ut det för tidigt, så hålls det ju ändå tillbaka av den kalla jorden eller kalla vinden. Och jämför jag med dem som direktsår så vinner jag ju ändå flera veckor. Inne i det varma växthuset växer de bra och de kyliga nätterna gör att de även härdas med den temperaturen. Och nu kanske någon i Skåne sitter och ojar och vojar sig över hur sent jag är ute. Men jag bor faktiskt i Vasa, vilket inte direkt betyder ett medelhavsklimat ...

2 kommentarer:

  1. Hallå

    Vill du låna och inte vet var du kan få ett riktigt lån?
    Vill du starta ett företag men inte har kapital?
    Behöver du ansöka om ett lån av någon anledning?

    Ditt hopp är äntligen här eftersom vi ger snabba och tillförlitliga lån till de som bara behöver en ränta på 2%, vår tjänst är 100% äkta och garanterar att du får ditt lån när du ansöker , vänligen kontakta oss via e-post och godkänn. i dag

    hälsningar
    Kimhurielle
    Kimhurielle2019@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Hallå

    Vill du låna och inte vet var du kan få ett riktigt lån?
    Vill du starta ett företag men inte har kapital?
    Behöver du ansöka om ett lån av någon anledning?

    Ditt hopp är äntligen här eftersom vi ger snabba och tillförlitliga lån till de som bara behöver en ränta på 2%, vår tjänst är 100% äkta och garanterar att du får ditt lån när du ansöker , vänligen kontakta oss via e-post och godkänn. i dag

    hälsningar
    Kimhurielle
    Kimhurielle2019@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.