tisdag 16 maj 2017

Bipollen mot värmevallningar?

Vissa nätter svettas jag som en gris. Tidigare om åren har jag med långa mellanrum kunna svettas några nätter i taget och det har jag alltid förknippat med ångest, men i höstas började jag svettas konstant. Varje natt. Jättevarmt hade jag. Jag sov dåligt och jag kände mig ur form på dagarna.

När jag berättade om mina problem för mina vänner sade jag ofta -Det är säkert klimakteriet och alla mina vänner utbrast -Redan? Och då är det liksom lite skamset slut på den diskussionen. En av mina vänner som jobbar med utbrända personer svarade dock att det är ett av de vanligaste symptomen bland hennes själsligt trötta klienter. Utbränd vill jag inte tycka att jag är, snarare lite vidbränd mellan varven. Det har sina utmaningar att vara högstadielärare, det säger jag bara ...

En av mina vänner sände mig denna länk och det var då jag började fatta ett som annat ...

Värmevallningar är ett vanligt symptom vid pre-klimakteriet (alltså kanske i flera år innan man kommer in i klimakteriet), men alla får dem inte. Och vad är då skillnaden mellan de som får det och de som inte får det? Ja, det kan man undra. Läs artikeln!

Men för er som inte orkar läsa hoppar jag direkt till en annan grej. Några veckor senare låg jag och bläddrade genom Jenks tidning Mehiläinen (Biet) när jag hittade en personlig artikel skriven av Solei Vuortensola om hur användningen av bipollen fick hennes värmevallningar att drastiskt minska. Det här var alltså ingen vetenskaplig artikel utan en personlig berättelse. Eftersom vi inte lider av brist på bipollen för eget bruk ökade jag min dagliga dos rejält. Och visst tusan har det blivit mycket bättre. Från att tidigare ha svettats i princip varje natt, har jag nu endast rejält varmt i tre dagar före mens. Och när jag tidigare svettades som en gris, så kan jag visserligen vakna av att jag har varmt, men jag svettas inte.

Om det här bara "råkar" sig vet jag inte. Det kan ju hända att jag är mindre stressad nu än för några månader sedan, om det hänger på det. Men jag har medvetet väntat med att skriva det här i en och en halv månad för att se om resultatet kvarstår och ja, det gör det. Så lider du av värmevallningar är det kanske värt att testa ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.