onsdag 1 februari 2017

Testar att så morötter i februari

Det är inte så att jag aldrig har hört talas om höstsådd av morötter. Det är snarare det att varje höst, när morötterna kunde sås, är jag så trött på att odla så jag helt enkelt inte orkar pilla ner det minsta frö. Därav den oöppnade påsen med vintersallat som säkert har fyra år på nacken.

Men så var jag på föreläsning med Sara från Skillnadens trädgård och hon pillar ju ner frön året om. I mars har jag för mig att hon brukar vinterså morötter och då tänkte jag att jag minsann sår mina morötter i FEBRUARI.

Denna odlingslåda använde jag till min broccoli ifjol så den får duga. Dit med jord så att fröna inte halkar omkring på snö och is, platta till, strö på fröna, på med mera jord och platta till. Nu tänker jag glömma bort de här en stund och se vad som händer. Kan Sara så kan väl jag liksom.

4 kommentarer:

  1. För växter som också växer vilt i vårt klimat (som t ex morot), är det ju knappast något problem. De frösår sig ju naturligt på hösten

    SvaraRadera
  2. Jag sådde tidigare alltid morötter på påsk, oberoende när den inföll!
    En orsak var att jag var ledig och hade tid o ork då just! Det lyckades bra!

    SvaraRadera
  3. Hej, letar du efter ett lån?
    VI FINANSIERAR FÖLJANDE: josephgucciardi359@gmail.com

    • Lån för alla
    • Flerfamiljshus / lägenheter
    • Kassa ut lån på alla typer av fast egendom
    • Lån till investerarens
    • Bridge Loans / Mezzanine Financing
    • Lån för utländsk köpare
    • Kommersiella lån
    • Land / Konstruktion
    • Ny kommersiell / multifamiljprodukt, med låg ränta på 2%
    • Lånebelopp: 50.000kr till 50.000.000kr
    EÖver hela världen.
    Kontakta honom via e-post på: josephgucciardi359@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hur gick det med morötterna? Har de stått ute/svalt/kallt hela tiden (tex ouppvärmt växthus)

    Jag trodde att det kanske var kylan som gjorde att de första omgångarna med morötter inte kom upp här, men kanske har fågeltjuvar eller jorden varit porblemet, då de jo borde kunna självså sig :-/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.