onsdag 15 februari 2017

En färsk tomat varje dag

Ni kanske minns att jag ifjol höstas stoppade en hel drös med mogna tomater i frysen. Nu kan man undra om de ligger där än, eller om de har kommit till användning.

Jo, jo. En tomat per dagen slinker ner i min morgonsmoothie. Den behöver inte tinas upp utan plums ner med den bara. Tomaten ger en söt och god smak och jag inbillar mig att alla nyttigheter finns kvar sedan sommaren.

Det går även att använda dem i grytor, men det är nog i smoothien de enligt mig lämpar sig bäst. Jag kommer absolut att fortsätta med detta enkla sätt att förvara tomater. Så nu vet ni det.

5 kommentarer:

  1. Menar du att du inte kokar tomaterna lite innan frysning? Eller lägger du bara hela färska tomater i frysen? Har aldrig tänkt att man kan göra så. Hur länge håller de sig? /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bara direkt ner i påsen. Det är ju egentligen ingenting som blir "dåligt" i dem så du kan säkert ha dem flera år.

      Radera
  2. Frysta tomater håller sig flera år i frysen. Men en fryst vara kan ju aldrig kallas "färsk"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Jag inbillar mig dock att det är lika hälsosamma som färska ...

      Radera
  3. Intressant! Gillar enkla och snabba lösningar, speciellt om man har mycket skörd att ta hand om!
    Ska sätta in dig på mitt bloggtips idag ;)
    /Kitty

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.