onsdag 11 januari 2017

Den "förhädade" halkan

Igår när jag var till det stora byggvaruhuset såg jag hinkarna med salt för att smälta isen (tösalt). Och det är ju frestande att slita åt sig en hink i blixthalkan.

Produkterna baserar sig som namnet antyder på salt. Styrkan på produkterna varierar dock rejält -allt från "Snabbverkande extra starkt tösalt" till "Tösalt som är skonsamt mot växter och djurtassar". De flesta produkter hör tyvärr till den första kategorin. Så redan här gäller det att vara uppmärksam på vad man väljer om man vill tänka på naturen. Själv försöker jag undvika att släppa ut så mycket salt i min trädgård. Därför vill jag slå ett slag för något som är mycket billigare och verkligen naturligt -hönskalk. Gå till närmaste Hankkija och köp en 40 kg säck för ca 7 €.

Vi har använt hönskalk länge istället för sand och grus. Det är snyggare och innan våren har kommit har hönskalken försvunnit eftersom den smälter bort i takt med isen. Hönskalken gör visserligen inte att isen smälter bort, men den smälter en aning in i isen vilket gör att det nu återigen går att beträda halkbanan på din gård. Att hönskalk endast består av krossad naturkalk från Finland känns ju ännu bättre. Som ett litet tips tänkte jag ...

1 kommentar:

  1. Tack för det - jag har en halvsmält hönskalkpåse i min källare som jag funderat på hur jag ska bli av med. Det här är ju perfekt!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.