söndag 29 januari 2017

Ännu mer att odla

Ha ha, trodde ni jag var klar med mina frön? Nej, om det vore så väl. I november var jag på föreläsning med Sara från Skillnadens trädgård och med mig hem hade jag en lista på saker som jag tyckte lät trevliga att prova på. Som till exempel ...

Jag har odlat kapkrusbär i flera år och de hör starkt till mina favoriter. Jag brukar odla dem både i växthus och på friland och båda brukar lyckas bra, trots att de naturligtvis blir betydligt fortare färdiga i växthuset. Egna frön brukar jag även ta så det är inte det. Men i höstas råkade jag få syn på en bild av JÄTTEstora kapkrusbär. Bilden fanns på Saras Instagramkonto och hon avslöjade att sorten hette Schönbrunn Golder. Så då var jag naturligtvis tvungen att klicka hem en sådan fröpåse.

Salladsportlak har jag inte testat tidigare och det pratade Sara sig väldigt varm om. Jag tror att det finns ogräsvarning på den här. Det brukar finnas risk för det när det står Plantor som får stå kvar drösar mycket frö som överlever den svenska vintern.  Så det gäller att fundera på var jag sätter den. På hemsidan står det att denna växt innehåller mer vitamin A, C och Omega-3 fettsyror än de flesta gröna växter så den här borde ju bli perfekt att torka in till smoothiepulver.

Egentligen är jag så trött på all kål, med sina kållarver och sina noggranna krav på roterande växtföljd för att undvika klumprot, så jag bestämt att endast odla grönkål och kålrabbi i sommar. Men så pratade Sara om den sibiriska bladrapsen och trots att jag inte direkt hoppade jämfota över hur mycket jag såg fram emot att få odla denna så tänker jag göra ett försök. Har inte riktigt koll på vad det egentligen är, men inte lär jag ju få veta om jag inte testar.

Döm om min egen förvåning när jag märker att jag beställt hem en till sorts aubergine. Igår skrev jag om den långsmala sort jag tänkte odla. Och nu har jag tydligen en till sort på gång -Daniela. Kanske föll jag för textraden Detta är den bästa extra tidiga äggplanta vi hittat.  Jag brukar annars ha svårt att hinna få mina aubergine att hinna mogna, trots att de står i växthus. Kanske det blir andra bullar denna gång. Sedan kom jag just på att mina barn inte diggar aubergine. Nåja, den dagen den sorgen. Om den dagen kommer ...

Till sist hittade jag frön till en lila tomatillo. Jag har ju odlat tomatillo i två år. Den första sommaren tyckte jag den smakade blä, eftersom den troligtvis aldrig hann bli klar. Den andra sommaren tyckte jag den smakade gudagott. Och då var jag ju tvungen att beställa hem en till sort. Så kan det gå, när smaklökarna slår på.

4 kommentarer:

  1. Är nyfiken på den där tomatillon! Har odlat den en gång, fick upp flera plantor men ingen lycka, varken smakmässigt eller i antal, med frukterna. När du skriver att de är goda, goda hur då? är de söta? Jag fick berättat för mig en gång att de inte äts bara frukterna utan att de "ska" kokas ner i typ köttfärssås eller grönsaksgrytor. Så då tänkte jag att jag struntar nog i att odla dem igen, om de inte är goda att äta som de är. Men nu kanske jag får tänka om :) tack för en jättefin blogg, alltid underhållande, innehållsrik och inspirerande! Dessutom såg jag på din instagram att vi har en gemensam bekant, Erica Högsborn, en fining! så jag blev lite starstruck sådär på distans :) Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur smakar den? Som ett syrligare gyllenbär/kapkrusbär skulle jag påstå. Jag tycker den är god att äta bara sådär, men många äter man inte på raken. Och jag är inte enda som tycker om den : )

      Vad roligt att vi nästan känner varandra genom Erica. Världen är alltid rätt liten.

      Kram!

      Radera
  2. Har du bara odlat tomatillo i växthus eller också på friland? Misstänker att värmen inte räcker till här i Österbotten för att odla den ute. Tror jag aldrig ätit tomatillo så funderar på att testa att odla den, den lär vara superbra i guacamole. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara haft dem i växthus. Dock har jag lyckats med att odla gyllenbär med gott resultat på friland, men kanske den inte är lika värmekänslig.

      Du skall absolut prova. Jag tycker som sagt väldigt mycket om den nu när vi har börjat komma överens.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.