onsdag 21 december 2016

Sy egna fruktpåsar

"Om var fjärde finländare skulle använda en fruktpåse av tyg istället för engångspåsar skulle man spara miljontals plastpåsar bara i Finland". Så skriver Röda korset på sin hemsida. Lagom inför julhandeln har de börjat sälja tygpåsar för frukt och grönt. Så där kan du köpa om du inte orkar pyssla själv.

Själv är jag ju för det där med att fixa själv och eftersom det fattades några klappar i säcken tänkte jag att jag tråcklar ihop några så här i sista minuten.

Jag valde ett tunt linnetyg, en plastficka från min tidigare fackförening och fyra bitar kardborrband. Klart!

Tycker du att min beskrivning är i knappaste laget kan du t.ex. kolla bloggen Sandydowns.

Och hör du till dem som absolut inte tänker överge affärens små genomskinliga fruktpåsar har jag bara en order.

-Inse för Guds skull att bananerna och kålhuvudet INTE behöver sättas i en påse. Någon rim och reson får det väl ändå lov att vara.

4 kommentarer:

  1. Jag har sytt mina sådana av en begagnad tyllgardin i mycket lätt tyg. Vanlig dragsko med linnetråd för att stänga. Ser igenom gör man också. Billigt och återvinning på flera sätt.

    SvaraRadera
  2. Vilken kanonbra ide'. Jag ska genast leta reda på tyllgardinerna som jag aldrig någonsin använder. Perfekta julklappar tillsammans med hemsydda tygkassar. =D

    SvaraRadera
  3. Men VARFÖR har jag inte tänkt på det här förut? (Jag tar dock aldrig påse till bananer och kål - och inte till citroner eller ingefära heller) Det här måste jag ta tag i! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Jag har sytt påsar (tyll m snören) i nästan 30 år att ha till torkad svamp - stensopp t ex. Gjorde även nu till julklappar för de som tänker mera miljövänligt. Vi hänger fruktpåsarna i vår matkällare. Håller mycket längre. Såg på TV någon som hängde frukten i badrummet, men det var långt ifrån Europa.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.