måndag 21 november 2016

Maria läser* : Food Pharmacy

Det bästa betyget en bok kan få borde väl ändå vara att boken direkt förändrar läsarens tankevärld eller handlingsmönster? Med de kriterierna får boken Food Pharmacy av Lina Nertby Aurell & Mia Clase högsta betyg. Att den sedan är väldigt snygg (jag säger bara FÖRSÄTTSBLADET!!!), har matt papper och är lättläst sänker ju inte direkt betyget. Egentligen är innehållet inget revolutionerande i sig, men det är skrivet på ett sätt som gör det väldigt lättillgängligt och det innehåller fullt med guldkorn som man inte riktigt tänkt på, trots att man läst mycket inom ämnet tidigare. Boken innehåller även recept, men läs den inte som en receptbok. Så roliga recept är det inte. Köp den istället som en inspirationsbok. Gärna till någon som inte ännu är helt övertygad om att vi är vad vi äter.

Och jag brukar inte vara lättflörtad. Jag är verkligen inte en läsare som lätt drar på smilbanden eller till och med frustar till av ett litet skratt där jag ligger i soffan. Men jag säger bara, denna bok! Den är så rolig så jag faktiskt med glädje läser den från pärm till pärm. Och ja, det hördes faktiskt när jag fnissade till mellan varven. Jenk såg faktiskt lite chockad ut.

Lina & Mia driver den berömda bloggen med samma namn som boken -Food Pharmacy. Den har jag naturligtvis inte läst. Jag och bloggar ... har fullt upp med mig själv. Men jag tänkte faktiskt börja göra ett försök. För jag blev nästan lite platoniskt kär i Lina och Mia.

Så hur  har boken fått mig att ändra min tankevärld och mitt handlingsmönster? Här kommer några exempel.

1) Jag brukar krydda min morgonsmoothie med gurkmeja eftersom jag vet att det är ett av världens starkaste anti-inflammatoriska livsmedel. Efter att jag läste boken smakar mina morgonsmoothies som goda,små, kryddbombiga julkarameller. För jag lärde mig att även kanel är inflammationsdämpande och att den dessutom är full av antioxidanter, jättebra för tarmfloan och ökar insulinkänsligheten. Men det måste vara Ceylonkanel, inte vanlig billig.  Även kardemumma, ingefära och kryddnejlika har inhandlats och duttas ner i mina smoothies.

2) Jag köper stora påsar med avokado och äter dem betydligt mer ofta än tidigare. Jag har haft lite dåligt samvete för avokado för de ekologiska är så stenhårda och jag har många gånger tvingats kasta dem för att de helt enkelt inte mognar rätt. Och de konventionellt odlade är besprutade. I boken har Lina och Mia en lista över Dirty Dozen och Clean Fifteen, där den förstnämnda står för livsmedel som är väldigt hårt besprutade och som ofta även innehåller rester av giftet. Även Clean Fifteen (där avokadon hittas) är hårt besprutade, men har ändå lägre halt av kemikalier inne i "frukten". Jag känner mig inte nöjd med detta ... för giftet används ju ändå och trots att det inte är jag som lider av det är det någon annan, men om jag inte hittar ekologiska kan jag tillåta mig att köpa avokado ändå.

3) Tidigare har jag använt oliv- och rypsolja när jag steker, men det är inte bra. Den enda oljan som enligt boken fungerar att steka i, eftersom den tål en hög upphettning utan att omvandlas till skadliga ämnen, är kokosoljan. Så nu har jag investerat i ekologisk, smakneutral kokosolja till stekning. Funkar jättebra!

4) Jag har börjat ha ångest över att vi får i oss så mycket socker via pastan, riset och den varma potatisen. Hur jag skall lösa detta har jag ännu inte kommit på, men jag får väl klura på det en stund. Antingen kommer jag på en lösning eller så förtränger jag det.


LÄS BOKEN! Den är jättebra!

Ps1: Nu är klockan 10.15 och det är dags för frukost (trots att jag steg upp kl. 7.15). Precis som jag själv har tänkt förespråkar boken att man låter kroppen vila från mat under ett längre pass och för mig är det natten och morgonen. Nu skall jag göra min gröna smoothie. En grön smoothie belastar nämligen mina tarmar först efter några timmar, vilket gör att mina organ får vila några timmar till, trots att jag inte behöver vara hungrig. Perfekt!

Ps2: * Som ni kanske märker så har jag ändrat rubriken på mina bokinlägg från Boktipset till Maria läser. Boktipset kändes som att jag alltid skulle vara tvungen att skriva att boken var bra, men en del är ju inte det ... Men den här är det!

3 kommentarer:

  1. Hej hej. Jag hittade nyss denna blogg och läser intresserat. Jag kanske kan ge några förslag på den fjärde punkten.

    Istället för pasta så kan man ta en julienneskärare och strimla zucchini. Det går snabbt och det har en härligt fräsch smak med en vag krispighet som påminner mycket om 'al dente'. Även squash gjort i ugn är populär ersättning för pasta/nudlar. Jag har inte hunnit pröva squashen men den råa zucchinipastan är underbart god, jag föredrar det framför vanlig pasta och även den glutenfria majspastan från barilla. Jag har allergi mot vete och andra spannmål så jag har fått börja lägga om kosten rejält, och tänka om med livet. Denna blogg är fascinerande och mycket informativ på sådana punkter.

    Angående ris så kan man pröva att ersätta med blomkål, gärna ångkokt. Det kallas blomkålsris och har börjat bli populärt sedan man fann ut att i princip allt ris har ganska höga halter arsenik.

    Potatisdilemmat.. Jag vågar inte säga med 100% säkerhet då det finns så många motsägelsefulla studier där ute, men jag har för mig att jag har läst att om man låter den kokta potatisen svalna en gång, så är GI-värdet bättre även om man värmer på det igen. Men jag tycker att tänket om måtta kan räcka till i detta fallet, speciellt om man byter ut riset och pastan mot grönsaker istället. Jag hoppas att jag kunde stå till tjänst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dina tips! Skulle det bara vara min man och jag som äter skulle det inte vara några problem, men nu har vi några ungar som dels hatar squash, som rynkar på näsan åt glutenfri pasta och som visserligen äter blomkål med god aptit men inte skulle gå med på att låta den ersätta riset.

      Och det är nog som du skriver med potatisen, att den är nyttigare att äta kall och att denna nyttighet håller i sig om man värmer den på nytt. Så är det även med kokad pasta, som kyls ner och värms den igen. Men det känns onekligen lite bökigt ...

      Radera

  2. Jag har sett berättelser som görs av många människor på Sir. Giovanni, som jag kontaktade honom för ett lån på 420.000,00 Kr att betala mina skulder och mitt projekt. Det är med Sir. Muscolino Giovanni, att livet mitt leende igen är en man av enkel och sympatisk hjärta. Här är e-post: muscolinogiovanni61@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.