onsdag 7 september 2016

Vegetarianresan -från köttälskare till salladstuggare

Ett av mina nya projekt kallar jag för "Vegetarianresan". Jag sitter och skriver på en bok (har du ett förlag kan du ju ta kontakt!), jag håller föreläsningar och jag har gjort ett recepthäfte.

"För några år sedan stod vår familj inför ett stort dilemma. Från höger och vänster haglade argumenten för varför ett ökat vegetariskt intag var att föredra. Vi hatade vegetarisk mat. Fem år senare består vår veckomeny till 70 % av vegetarisk mat. Hur gick det till?

Hur säljer du in vegetarisk kost till din familj? Hur orkar kocken i dig leva med en familj som består av både vegetarianer och köttätare? Vilka basvaror behöver du alltid ha i skafferiet? Hur kryddar du vegetarisk mat? Vilka recept funkar?"

"Vegetarianresan" ger dig helt enkelt inspiration och tips för hur du och din familj kan påbörja er egen resa mot mindre kött och mera sallad"


Anledningen till varför jag gör det här är att jag märkt att det finns så många familjer som vill äta mera vegetariskt, men som helt enkelt inte kommer sig för. Familjer som inte orkar sätta sig in i skillnaden mellan quorn och sojakross. Familjer som läser genom vegetariska kokböcker utan att hitta ett enda recept som låter gott. Familjer som inte hinner blötlägga bönor och koka ärtsoppa.

Ändå tror jag starkt på det här med att äta mer vegetariskt. För oss själva, för miljön, för djuren och för plånboken. Precis som när det gäller tanken om självhushållning vill jag inspirera till ett mer vegetariskt leverne som varken kräver livsstilsbyten eller konsekvens i någon form. Om man inte vill. Jag utgår inte från att du eller din familj vill äta enbart vegetarisk mat, för alltid. ( Visste du t.ex. att en brittisk undersökning visar att en tredjedel av alla vegetarianer i berusat tillstånd äter kött?)

Och nu är det premiär!

skördemarknaden i Wenngarn 17-18.9 (utanför Sigtuna) blir det världspremiär av föreläsningen Vegetarianresan. Jag kommer även att föreläsa i Korsholm den 11.10 och i Petalax 10.10. Vill du lyssna på mitt korståg är det bara att tipsa någon arrangör och be dem mejla mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.