tisdag 16 augusti 2016

Självförsörjande på schalottenlök -från år till år?

Det som jag tycker väldigt mycket om med vitlöken är att det är så enkelt att bli självförsörjande på utsäde. När det gäller den gula löken är det ju lite annorlunda och många av oss köper säkert sättlök varje vår. Så även jag. Det blir jättedyrt tycker jag! Och jo, jag försökte faktiskt i vår så min egen sättlök från frö, men det var ett skrattretande experiment. Så misslyckat!

Men så hörde jag att man kanske kunde tänka lite likadant med schalottenlök. Som med vitlöken menar jag. Att man kunde förvara klyftorna över vintern och använda dem som sättlök på våren och eftersom en sättlök ger många schalottenlökar så borde man ju efter en tid vara självhushållande på både schalottenlök och utsäde. Någon som provat?

Enligt denna tråd vore det möjligt.

5 kommentarer:

  1. Jag har flera år i rad odlat min schalottenlök från eget utsäde, det går jättebra. Men i år är det missväxt. Landet löken står i var dåligt gödslat och mullhalten är inget vidare. Dessutom har sniglarna kalasat på blasten! Men annars fungerar det alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju jättebra! Men tråkigt att det inte blev ett bra lökår för dig. Bättre lycka nästa gång eller hur man brukar säga

      Radera
  2. En sättlök behöver ju inte vara mer än 1.5 cm stor, det borde väl gå att få upp från frö?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det går hur bra som helst, men inte för mig tydligen. Jag tyckte det var väldigt petigt och tidskrävande.

      Radera
  3. Jag har inte haft någon lycka alls med någon form av lök på sjöbottnen hos oss, före jag insåg att jorden av för sur. I våras kalkade jag rejält och drog upp den del lök från frö och satte en del som sättlök. Sättlöken blev mitt i sommaren angripen av mask, så vi åt upp dem som ganska små för att hinna före masken. Den jag sått från frö i februari, samtidigt som purjolöken, så har vuxit helt suveränt och är nu jättestora. Problemet var möjligen att grobarheten på fröet var låg så har inte så många lökar. Tror att är viktigt att fröet är så färskt som möjligt. Men i nästa år satsar jag definitivt på att dra upp från frö istället för att sätta sättlök.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.