onsdag 8 juni 2016

Pulled havre

Jag vill tipsa om ett nytt vegetariskt livsmedel som hittat sin väg till affären, nämligen den finska produkten Pulled havre (Nyhtökaura).

Vi äter nästan enbart vegetarisk mat i familjen nuförtiden. Som en av familjens kockar måste jag erkänna att jag saknar maletkött oerhört. Inte på grund av smaken, men på grund av mångsidigheten. Att laga vegetarisk mat känns helt enkelt inte lika lätt. Ingen i familjen har egentligen fattat tycke för tofu, quorn eller sojaprodukter så det är inte det enklaste att fixa till en maträtt som faller alla i smaken.

Därför tackar jag gudarna för pulled havre. För den går att använda precis som malet kött. Konsistensen är bra och den är lätt att krydda så att smaken funkar bra. Den är rätt billig och den har lång hållbarhetstid. En av familjens favoriter helt klart. Enda problemet är att den är lite svår att få tag i för tillfället. Det verkar inte endast vara vi som fattat tycke för den och den är ofta slut i affären. Så när vi får tag i den hamstrar vi rejält. 4 ½ guldstjärnor av 5 till pulled havre. Om man tänker på att det är en lokal produkt utan större miljöbelastning, tillverkad av ett litet företag, får den 7 guldstjärnor av 5.

Vill du läsa mera om produkten kan du göra det här.  Skulle man kunna köpa aktier i deras företag skulle jag göra det bums! Det här är en produkt som jag tror kommer att bli jättestor.

11 kommentarer:

  1. Var hittar man den runt Vasa?

    SvaraRadera
  2. Vi har köpt den på Prisma. Men jag tror att det levereras endast på lördagar och att åtgången är väldigt stor så det gäller att vara ute i god tid och ha lite tur.

    SvaraRadera
  3. Vad kostar det per kg?
    Tror du man kan göra detta själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En förpackning kostar ca 3,50 (brukar inte kolla priset så noga) och jag tror nog det är ganska svårt att göra det själv.

      Radera
  4. Man kan ju blanda ingredienserna själv, men man får inte samma konstens:

    http://stressaav.nu/mat-for-aterhamtning/testar-nyheten-pulled-havre-mindfullytanja-nyhtokaura-yle-goldgreen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för oss var det ju specifik konsistensen som var ett extra stort plus

      Radera
  5. Låter helt superbra! Vilka maträtter gör du av den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än har det inte blivit så många, men tacos, "köttfärssås" och makaronilåda har vi hunnit med : )

      Radera
  6. Vet du om den finns att gå tag på i Sverige? Eller någon web-shop? Så oerhört nyfiken att testa denna produkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här står det på deras hemsida:

      Var kan jag köpa Gold&Green-produkter?

      För närvarande tillhandahåller vi små provpartier i affärer, på restauranger och diverse tillställningar. Den slutgiltiga produkten kommer till försäljning senare under 2016 i Finland och Sverige. Hör av dig om du är intresserad av samarbete!

      Radera
  7. Säkert en produkt som har framtiden framför sig!!!Den skall jag testa bara jag får tag på den.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.