tisdag 17 maj 2016

Odla i sand

Varje vår känns det när det är dags att plantera ut alla plantor som jag får brist på jord. Det känns ju ofta som man vill ge dem en mysigare start än åkerjord och jord är rätt dyr om man vill ha bra kvalitet.

För en tid sedan läste jag om en man som odlade sina tomater i sand och den enda gödningen som han gav dem var färskt gräsklipp någon gång i veckan. Det skall testas.

Om det här skulle funka skulle den största fördelen för mig vara att jag kunde odla mina tomater i samma krukor med samma sand i år ut och år in. När man fyller krukorna med jord borde man byta åtminstone vartannat år (gärna varje) och det blir ett fasligt jobb och en fasligt massa jord.

Efter fjolårets miss med att plantera ut tomaterna i för kall jord i växthuset bestämde jag att de tomatplantor som planteras ut nu får planteras i krukor. Dessa 20-liters ämbare hade spruckit i botten och fick ett nytt liv som krukor. -Men är det vettigt att plantera i plast, frågar sig alla plastbantare. Jag tänker så här ... det är vettigare att ta tillvara ämbaren än att slänga bort dem. Dessa plastämbare är godkända för livsmedelsbruk eftersom de någon gång innehållit sylt och är köpta från ett bageri. Plast är aldrig roligt, men ibland sätter jag på skygglapparna.

Vill du kolla in en diskussion om ifall det är farligt att odla i plast kan du göra det här och här.

Jag valde ut de två största plantorna. Svärfar tror nämligen inte alls att det kommer att funka. Därför är det extra viktigt att det här blir bra :)

Vill du läsa mer om att odla i sand kan du göra det här. 


4 kommentarer:

  1. Jag har odlat tomater i sandbädd i några år, tyvärr fick jag inte så bra avkastning på mina plantor som jag önskat men det kan bero på att jag inte hade tillräckligt med gräsklipp... Så nu har jag lagt trall över sandbädden (i fall att jag skulle ångra mig och vela odla i sand igen en dag) och odlar tomater i hinkar med jord istället. Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Det går säkert bra att odla i sand. Men näringsinnehållet lär inte vara stort i de grönsaker man får fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert lika stort som näringsinnehållet i köpta tomater som odlas i glasull eller stenull. Det beror väl på vad man göder dem med.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.