söndag 3 januari 2016

En rätt så oromantisk julklapp

Inför julen som gick bestämde jag och Jenk att vi skulle minska antalet julklappar vi brukade köpa till varandra. Det här var både otroligt skönt och lite sorgligt. Skönt på så vis att våra kärleksjulklappar ofta medförde en hel del tankebry och stress. Vissa år hittade man de perfekta klapparna och redan i början av december kunde man gå och antyda om att man hade en jättebra julklapp samtidigt som man försökte luska ut hur många julklappar man skulle få. Detta år hade vi bestämt att vi bara fick ge varandra 1) en chokladask, 2) något att läsa och 3) tre förslag på en resa/upplevelse vi kunde göra tillsammans.

Sorgligt eftersom Jenks och min julklappsutdelning ofta har varit det roligaste på hela kvällen. Ofta förstås lite beroende på om man tycker att man haft ett bra julklappspåhittarår eller inte. -Är det här ett nederlag för vårt äktenskap?, frågade jag Jenk. -Att vi inte ens orkar köpa julklappar till varandra! Men klok som Jenk är tyckte han att vi skulle se det som tecken på mognad och förnöjsamhet. Så det gjorde vi. Och det var då jag kom på något jättesmart och jätteoromantiskt ...

Jag funderade en stund på vad jag skulle ge Jenk för läsbart. Han vill läsa, men det går ofta inte så bra. Ja, han kan ju läsa, men han somnar ofta. På farsdag fick han boken Charmen med tarmen (på tal om romantik). Och jag tror han har kommit halvvägs trots att han påstår att han tycker den är bra och vi i resten av familjen vid matbordet har fått höra en hel del tarmfakta.

Skulle jag köpa en tidning, en roman, en faktabok eller något annat fyndigt? Så kom jag på att om jag lånade böckerna på biblioteket så kunde jag ge hur många som helst. På nätet sökte jag exempel på olika böcker som jag troligtvis hade valt mellan om jag hade köpt en bok. Så gick jag in på biblioteket och lånade allihopa. Och så fick han en boklåda istället. Där han själv kunde välja vad han ville läsa. Mycket och gratis, sådant tycker jag om.

8 kommentarer:

  1. Jag hade faktiskt funderat på samma sak men hittade inga passliga böcker på bibban den här gången, men nästa jul kanske! Supersmart och miljövänligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre lycka nästa gång : ) Jag var faktiskt ute i god tid och reserverade de böcker jag ville ha. Plus att jag lånade om dem strax innan jul. Lite strategi : )

      Radera
  2. Jag gjorde samma sak till min sambo.

    Två böcker i boklådan: 1) Självhushållning i praktiken och 2) Självhushållning, en handbok för realister och drömmare.

    Kan det vara något tror du? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone den ena lär vara väldigt bra, ha ha

      Radera
  3. Det var en mycket bra ide! Gratis är gott!

    SvaraRadera
  4. Det var ju väldigt romantiskt tycker jag! Själv köpte jag din bok till min man för att jag ville läsa den själv - men han har inte släppt den sen han fick den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du blir nog tvungen att köpa en till tycker jag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.