onsdag 13 januari 2016

Boktipset: Lilla vinterodlingsboken

Lilla vinterodlingsboken av Mary Kuusisto är en bok som jag inte blir riktigt klok på. Den innehåller odlingstips, varvat med berättelser om södernresor, recept på julmat och glädjen av att få en bukett plockad ur egen trädgård. Det mesta i boken ögnar jag rätt snabbt igenom, men det som jag fastnar för är alla växter som Kuusisto odlar som jag aldrig hört talas om eller inte visste gick att odla hos oss. Kuusisto är i södra Finland lite av en kändis med sitt odlande och sitt konstnärskap. Mer om henne kan du t.ex. läsa här eller på hennes blogg där man kan uppehålla sig en god stund.

På ett sätt skulle jag ha önskat att boken hade haft mera beskrivningar om dessa växter, men samtidigt ger knappheten en känsla av att -Ja, jag testar. Funkar det, så funkar det. Boken är på så vis väldigt lätt att ta till sig.

Fyra växter som jag själv blev sugen att testa är 1) Gul minikiwi, 2) Passionsfrukt, 3) Svampört och 4) Tzimbalo. 

Detta är ingen bok jag skulle köpa, men läser gärna, väljer ut mina guldkort och antecknar.


4 kommentarer:

  1. De som roar sig med att plantera kärnor från exotiska frukter och grönsaker, borde tänka lite på vad som är realistiskt. T ex snarare plantera kärnor från passionsfrukt i stället för avokado!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du för att det går att få egna passionsfrukter istället för avocadon? Storleken på växten? Eller hur då?

      Radera
  2. Åh nej va synd att jag läste detta först nu, beställde hem boken igår. Äsh då får väl sälja vidare den efter att jag läst den då. Borde ha bett bibban ta hem den istället. Nåja...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, du kanske tycker bättre om den än jag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.