fredag 18 december 2015

20-sekunders regeln

Förra helgen hade vi glöggmingel hemma hos oss. Jag har skrivit det tidigare, men jag skriver det igen. Vi behöver planera in sådana saker för att få ändan ur vagnen och städa. Men nu är det julstädat, julpyntat och hyacinterna doftar underbart. Det är så härligt hos oss så tårna krullar sig varje gång jag stiger in genom dörren. Tänk att få känna så i sitt eget hem!

Nå, nu var ju inte det här tänkt att bli något skrytigt mysinlägg utan jag ville skriva om känslan när hemmet i toppskick och plötsligt på några få timmar återigen förvandlas till ett stökspök. För det är ju verkligen en utmaning att behålla julstädningen. Men efter att jag läste boken "Projekt lycka" (som jag skall skriva mer om någon annan gång) har jag fått ett finfint hjälpmedel.

Författaren av boken berättade nämligen om hennes 20-sekunders regel. Man gör ett avtal med sig själv att om det inte tar längre än 20 sekunder att göra något så MÅSTE man göra det. Och det tar inte så lång tid att sätta glaset i diskmaskinen istället för i diskhon (ca 5 sekunder). Om jag direkt går med tandkrämstuben från köket till badrummet när jag packar upp mina inköp tar det 18 sekunder och att skjuta fast skrivbordslådan som står öppen tar 1,5 sekund. Det funkar JÄTTEBRA!

10 kommentarer:

  1. Jag ska försöka förklara det för minga tonåringar....

    SvaraRadera
  2. Det er så fantastisk når bøger kan give os det der oust af inspiration :)

    SvaraRadera
  3. Fantastisk regel. Undrar om min käresta skulle haka på den regeln, jag får nog prova.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Det här ska jag komma ihåg. 20 sekunder är inte länge ens om man är jättetrött. Sen gäller det att hitta en plats för var grej. Hos oss är det i allmänhet sånt som inte har en given plats som brukar lämna framme.// Monica

    SvaraRadera
  5. Nää... Nu har jag tittat runt här hemma. Det jag skrev tidigare var önsketänkande. Här finns rum för förbättring ��// Monica

    SvaraRadera
  6. Avskyr att städa. Men vi har också påbörjat en tradition som tvingar oss till en rejäl genomgång av huset; glöggfest den 4:e advent. :-)

    Trevlig advent till er!

    SvaraRadera
  7. Glöggfesten "gör jobbet". Man blir motiverad att röja rejält och belöningen är en trevlig kväll med goda vänner. Och här man väl plockat undan allt som ligger och dräller så tycker jag att det tar ett tag innan alla ytor är täckta med prylar igen.
    Gästerna får dock inte komma förrän det blivit mörkt ute, för fönsterputs och annat tar vi en annan gång ... :-)

    Och en trevlig och sen kväll blev det! ... nu ska jag bara släpa mig upp och ta hand om disken :-) /Anna F

    SvaraRadera
  8. jag såg faktist en film (ja, eller snarare en del av en film) för nån dag sedan där de också använde sig av 20sekunders regeln. Där var det dock använt som 20 sek av mod, i syftet att våga säga något. En puch för psyket är tydligen vad man kan behöva ibland för att få nått gjort. God jul på er! :) Ida

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.