måndag 19 oktober 2015

Nästa år blir det tagetesexplosion!

Jag antar att det ser ut så här i många trädgårdar just nu. Herr frost har haft premiär redan för många dagar sedan och tagetes slokar i vårt land. Tagetes brukar jag odla varje år. Jag planterar ut de små plantorna kring mina lökland eller mellan morotsraderna. Allt som förvillar insekterna är bra. Dessutom har tagetes en förmåga att minska skadliga nematoder i jorden. 

Drar man ut en vissen blomma följer det med massor av frön. Vem har egentligen tänkt på det? Av tio blommor från en enda planta kan du få säkert hundra blommor. Visst häftigt?

Och nu kanske någon tänker att tagetesfrön ju faktiskt är rätt billiga i affären. Och ja, det kan jag förstå eftersom de är så otroligt lätta att samla in. Men varför skulle du köpa frön från något annat land när du på en minut fixar dem i ditt eget land -trädgårdslandet. 

Plocka fröna, bred ut dem på en gammal tidning så att de torkar och förvara dem torrt t.ex. i ett kuvert eller kaffefilter. 

Andra frön som det är snudd på skottpeng på att köpa är ringblomma. 

Och krasse.

Luktärter är även väldigt lätta att ta frön av. 

3 kommentarer:

  1. För att inte tala om små söta penséer! Dill, persilja och ruccola är också superenkla att samla frön från. Det lönar sig att vara lite lat och låta en del av grönsakerna blomma över ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske en dum fråga.. Men hur och när tar du frön från ruccola..? Det skulle jag gärna vilja lära mig :-) Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Emelie

      Radera
    2. Nu har jag ju inte själv tagit frön av Ruccola (skall bättra mig), men om jag skulle göra det så skulle jag så dem tidigt på sommaren och låta dem gå i blom. Sedan skulle jag plocka dem, sätta dem med fröna neråt i en papperspåse och vänta tills de öppnar sig och trillar ut alternativt gnugga sönder frökapslarna när fröna är klara.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.