måndag 11 maj 2015

Ett staket av ris




Inspirerad av Nisse i torpets blogg bestämde vi oss för att bygga ett staket av ris.

Dels för att förhindra giftet från den konventionellt odlade åkern bredvid att sprida sig till vårt odlingsland och dels för att hindra den kalla nordanvinden att virvla runt bland våra grödor.

Med hjälp av ett staket kan vi höja temperaturen på sydsidan rejält och jag planerar att till exempel placera min majs nära staketet. 

Som extra bonus fick vi bort en massa sly längs våra dikeskanter. För det går nämligen åt en hel del ris till staketet. Det som nu ännu fattas är att spänna fast de bägge granslanorna med ståltråd. 


Granslanorna köpte vi på Findit av en äldre man. Vi vässte till dem och började fundera på hur vi bäst kunde impregnera dem. Skulle vi gå enligt vad som varit brukligt i trakterna tidigare skulle vi ha låtit spetsarna stå och dra i spillolja. Men det är ju förbjudet.

Då tänkte vi trätjära. Men det är också förbjudet som impregnering (dock ej som ytbehandling). Det som skulle ha varit mest miljövänligt skulle ha varit att bränna/förkolna slanorna. Men det orkade vi inte med.

Så vi kör obehandlat och förbereder oss på att svära över vår egen dumhet om något år ... så kan det gå när laten slår till.

Dock har vi inte legat på latsidan. 30 meter staket på en dag är inte illa pissat om jag får säga det själv. 

7 kommentarer:

  1. Såna staket ser man ofta utmed vägarna på den Engelska landsbygden, bra för alla smådjur, ger skydd och boplatser!
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah det har jag inte tänkt på. Ännu en fördel : )

      Radera
  2. Man kan svärta dem i glöden så håller de längre. Har också tänkt göra det i en del av trädgården, men inte lika ambitiöst som ni med hela 30 meter :). Men vackert är det :).

    SvaraRadera
  3. Vilken kul och inspirerande blogg ni har! Hoppas hitta en del tips och idéer.
    Jag har förresten lagt upp en länk till er sida på min sida (ekofunderingar.blogspot.se). Hoppas att ni tycker att det är ok.

    SvaraRadera
  4. Jaaaaa jag vill också göra ett staket av ris! Opooppidooo, ja vill va som duu-u-uuu, ni gör så mycket inspirerande grejer hela tiden så en annan hinner ju inte med! Men tur vi har långhelg, ska sätta potatis å kolla var jag ska bygga ett staket! För ett staket, de ska ja banne mej ha! Ris finns....

    SvaraRadera
  5. har gjort ett likadant staket. läste i en grupp på fb att störarna håller lika länge utan behandling som med, ca 10 år enligt den personen. Så jag lever på hoppet =)

    SvaraRadera
  6. Behöver du en akut lån eller finansiell tjänst? Kontakt financialdepartment.online@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.