söndag 22 mars 2015

När gästerna går på diet ...

Jag vet inte hur det är för er, men allt fler av våra gäster börjar ha speciella restriktioner för vad de stoppar i sig. Någon äter glutenfritt, en annan undviker vitt socker. En tredje kanske inte äter mjölkprodukter. Sju sorters kakor som jag någon gång lärde mig att det skulle bjudas på är verkligen ett minne blott och bra är väl kanske det.

De flesta gäster tillägger att de behöver inte ha något. En kaffe- eller tekopp räcker bra. Och det är ju skönt i sig att pratstunden och umgänget i sig sätts i fokus och räcker till. Pressen på att bjuda hem vänner blir ju på så vis så mycket mindre. Men ändå känner man ju att man vill bjuda på något.

Igår hade vi två av våra nära vänner på besök och det var glutenfritt, vitt socker och endast en liten mängd mjölkprodukter som gällde. Istället för att börja söka recept på saker att baka fick jag för mig att gå på dryck. Och vårt barskåp är rätt minimalt så det är inte starkvaror jag avser : )

Vi började med en hälsosnaps bestående av ingefära, citronvatten och honung. Sedan avslutade vi med en fruktig smoothie, sötad med dadlar.

"Hälsoshotten"  är för övrig något som jag och Jenk har blivit beroende av i vår familj. Den river så skönt i halsen och vi hoppas att vårt immunförsvar skriker av glädje. Vår fotbollsspelande son, med inflammationer både här och där i musklerna tvingas också inta denna hälsokur. Detta efter att Karoline på Det gröna skafferiet påstått att en brevbärare blivit frisk från sina onda knän efter att ha shottat denna dryck, ha ha. Receptet är alltså från hennes bok med samma namn som hennes blogg. 

Mellan för- och efterrätt serverades de ugnsstekta ekobananer (ser ni till och med hur märket sitter kvar som bevis) med ipillad 86 %:ig choklad. Finns det någon enklare efterrätt? Ett snitt, ett pill, en stund i ugnen och klart. Serveras med vaniljglass eller vispgrädde som man tar om samvetet och dieten tillåter. Annars låter man bli.

Och märker ni den strategiska produktplaceringen av Österåkers honung i bakgrunden?

Det här är nog en av de enklast "bjudningarna" jag fixat till och våra gäster blev glatt överraskade. Vi shottade, smuttade och skrattade. Perfekt!

1 kommentar:

  1. I am extremely impressed along with your writing abilities, Thanks for this great share.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.