torsdag 4 september 2014

Paketera in trädgårdslandet

På hösten, när grödorna är uppe ur jorden, råder det skilda meningar om huruvida man skall höstgräva landet eller inte. Eftersom jag tidigare nämnt, och även nu bestämt hävdar, att jag är rätt lat av mig sällar jag mig glatt till den skara människor som tycker att det är helt onödigt att med spade gräva igenom landet. Eftersom jag genom kompost och annat organiskt material har lyckats skapa en fin odlingsjord i mina lådor tycker jag inte att frosten behöver bearbeta min jord (vilket är just vad den gör t.ex. vid höstgrävning när den fryser sönder större jordkockor i bl.a. lerjord)

Det som dock är viktigt är att jorden inte ligger bar. Nej, när grödorna är uppe ur jorden så är det bara att glatt paketera in den till nästa odlingssäsong. Först rensar jag bort allt ogräs och lägger det i en hink. Sedan luckrar jag upp jorden genom att lite småvilt dra med handgräftan (?) fram och tillbaka.

Till sist paketerar jag in jorden med ett tjockt lager med gräsklipp. Ovanpå slänger jag ogräset (rotogräs) och överblivna växtdelar. Nu får det ligga och skydda marken, samtidigt som det bryts ner och bildar finfin kompost. På våren tar jag bort det som inte förmultnat. Resten myllar jag ner i jorden tillsamman med lite dynga. En ny odlingssäsong kan börja.

Nu har jag inte gräsklipp så det räcker till alla lådor. Därför täcker jag in en del av lådorna med golvströ från hönshuset. Även det funkar fint, men brinner inte ihop lika bra som gräsklipp.Det går även bra att täcka in sina odlingar med löv.

6 kommentarer:

  1. Oj, vilket bra tips! Ditt råd följer jag :)

    SvaraRadera
  2. Ny info för mig det skall jag oxå göra i höst.

    SvaraRadera
  3. Eftersom att jag också hör till den kategorinsom tycker att saker gärna skall gå lätt (och gärna snabbt) så ska jag absolut testa detta i höst. Försökte mig på täckodlig i sommar (för att slippa rensa ogräs) och detta bygger ju på samma sak, maskarnakommer stortrivas! Super. :)
    Ida

    SvaraRadera
  4. Å, hääälit, dehe ska ja gör på höstlove då ja kommer till Vallvik en sväng igen, klippa gräsmattan en sista gång som jag faktiskt gillar att göra ändå!

    SvaraRadera
  5. Kalk då? Lärde mig att man ska kalka på hösten och gödsla på¨våren. Förbyllad.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! har funderat vad jag borde täcka mina odlingslådor med, har en del år sått klöver, men det har varit så struligt och gräsklipp har vi inte alls tillräckligt av, men löv - det har vi!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.