söndag 21 september 2014

Årets hit

Sommarens hit är utan tvekan gyllenbäret. Det är lite knepigt att så och det tog väldigt länge innan det växte till sig, men nu har vi som lön för mödan massor av små söta bär. Barnen tycker de är kanon!

Några av plantorna satte vi i växthus och där blev de färdiga betydligt snabbare, men vi satte även en del plantor på friland. Och titta vilken djungel! Den varma hösten har gjort att vi även ute varje dag kan plocka åt oss nästan så många bär vi bara orkar.

Det här är absolut något som skall upprepas nästa år! Rekommenderas! Går även bra att odla i kruka på altan eller balkong.

7 kommentarer:

  1. Åhh de är goda, kan tänka ungarna gillar dom!
    Helena.

    SvaraRadera
  2. Jag har också provar gyllenbär i år, men är BESVIKEN! De är lite fadda i smaken tycker jag, smakar nästan lite övermoget trots att så inte är fallet. Dessutom tycker jag att det är opraktiskt att bären faller till marken som mogna.

    Både jag och barnen föredrar helt klart det syrligare kapkrusbäret.

    (Någon som däremot är galen i gyllenbären är påfågelhonan. Och eftersom ingen annan varit överdrivet förtjust i bären så har vi låtit henne hållas. Hon har stoppat i sig vartenda bär nu, så väl moget som omoget! ;-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch då Linda. Ja, inte smakar de ju som kapkrusbäret, men vi tycker de är jättegoda i alla fall. Och eftersom de har ett hölje tycker jag i min tur att det är perfekt att de faller till marken när de är mogna. Då är det ju enkelt att veta och enkelt att plocka : )

      Radera
  3. Låter spännande! Kan man göra något med dem förutom att äta naturella? Har du förslag eller spännande recept? //Anna F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske man kan, men här går de direkt ner i magen : )

      Radera
  4. Våra Gyllenbär blev också fina i år. Bären är ganska små, jämfört med de man hittar i butik, men mycket goda och smakrika.

    Vi sådde från frö, men skall nu prova att ta några sticklingar och spara över vintern. Förhoppningsvis blir det lite tidigare skörd nästa år på det sättet.

    /Petra i Kungälv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Petra tack! Det skall jag också försöka göra!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.