måndag 25 augusti 2014

Eget Svamppulver -utvärdering

För två år sedan testade jag att göra svamppulver genom att skära svampen i bitar, torka den och mixa den till ett pulver. Utan tvekan kan jag säga att det minsann är värt att göra. Oj, vilken smakförhöjare till alla årets såser, till svamplasagnen eller till maletköttbiffarna. Jag vill aldrig vara utan svamppulver i mitt skafferi.

Det behövs endast en liten mängd pulver för att ge smak till din maträtt. Det är ju verkligen svamp i dess mest koncentrerade form. Så även om du hittar endast ett par futtiga svampar löns det att omvandla dem till pulver. Svampen i pulverform är på det sättet ännu inte är tillredd så du bör dock tillsätta den i matlagning, inte krydda färdig mat med den.

Igår gjorde jag höstens svamppulver på följande svampar (svamp som jag ändå inte riktigt vet hur jag skall använda i matlagningen) 1) Tegelkremlor, 2) Citronslemskivling, 3) Tegelsopp och 4) Rimskivling. Vill du kan du naturligtvis även blanda i Karl Johan och kantareller, men de brukar jag torka i större bitar och använda till pastasåser under vintern.


9 kommentarer:

  1. Pulver har jag inte gjort men jag har torkat trattkantareller och haft en burk vid spisen och smulat ner i olika såser och grytor :) Lyxigt värre och helt gratis!

    SvaraRadera
  2. Jag har stekt kantareller och karljohansvampar med rödlök. Sedan har jag mixat svampen med smör och lite rapsolja, salt och peppar. Rullat in det i plastfolie. Sedan frusit in.
    Det har funkat perfekt som kryddsmör på en köttbit, eller som bas till en smarrig sås.
    Svamp är mums! Jag borde lära mig fler sorter!
    Hälsn Anna F

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, det där lät supergott:)

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Det där lät supergott:)

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig gjort pulver, däremot brukar jag göra som Eva högst upp av kommentatorerna. Skillnaden är att jag använder mig oftast av svart trumpetsvamp.
    Jag måste säga att jag är imponerad av ditt svampval. När jag var liten och plockade mycket svamp med min farmor, så plockade vi kremlor och riskor och andra svampar. Nu blir det mest kantareller, trumpetsvamp, alla de olika sopparna. En och annan ticka kan slinka med. Önskar att jag hade säkerheten att plocka många sorters svamp.

    SvaraRadera
  6. Ha - min man skrattar åt mina mixade trattisar. Jag trodde verkligen att jag var ensam om detta. Han avskyr trattkantareller...tror han. Han tror att det är svartpeppar jag välter ner i den urgoda "peppar"-såsen :)

    SvaraRadera
  7. Jag torkar också trattisar och trumpetsvamp och kör dem sedan i mixer. Har olika burkar för fint, lite grövre och större bitar. Då är det lätt att välja. Tar väldigt mycket mindre plats dessutom. Vid bra skörd så är en burk torkad svamp en ypperlig julklapp. Har också försett dottern som nu flyttar hemifrån med ett par burkar. Mycket uppskattat då studerande som känt har en knaper budget.

    SvaraRadera
  8. Bra tips!
    Hur torkar du dem? I ugnen, eller har du en svamptork?

    SvaraRadera
  9. Hej,
    Har tidigare brett ut tidningar på bastulaven och ovanpå lagt gammaldags blöjtyg som kom i moderskapsförpackningen.(använde tvättbara flanell blöjor då för länge sedan). Köpte ifjol en liten tork för att snabba upp torkprocessen. Dels lufttorkar jag grovhackad svamp och dels sätter jag dem i torken. Nu i år torkar jag skivad Karl-Johan och tegelsopp fast har nu torken ute på verandan. Förra året torkade jag inomhus men fick lite svårt för svamplukten som blev väldigt påträngande i min lilla lya. Kör nu med luft- och maskinell torkning parallellt på verandan.
    Torken rymmer inte så mycket men är bra att ha tycker jag.
    Slutade försöka mig på ugnstorkning av trattisar efter att bara ha fått små svarta stenhårda illasmakande priplor till stånd.
    Torken har tidigare i sommar torkat lite örter och vinbärs- och hallonblad till te.
    Skall försöka mig på äppelskivor senare - är det någon som har erfarenhet av det?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.