lördag 3 maj 2014

Hätäbollar

Det är rätt svårt att i en bur fånga en kyckling
med en hysterisk mamma på bild
Anders det blev inte något med vår experiment! Du vet, där vi skulle kolla om runda ägg gav hönor ... Det visade sig nämligen att båda våra ruvande hönor var riktiga 'hätäbollar'. Vad en 'hätäboll' är för något? Jo, man är en 'hätäboll' när man har för brått för sitt egen eller för andras bästa.

Egentligen skall ju hönor fortsätta att ruva äggen även efter att första ägget kläckts. Detta eftersom kycklingarna kläcks flera dagar efter varandra. Men våra båda hönor blev tydligen så förskräckta när det kittlade till under magen så de var helt enkelt tvungna att stiga upp och direkt ta hand om de små dunbollarna som plötsligt som en gudagåva råkade finnas under deras mage. Tänka sig!

De andra äggen kallnade och de okläckta kycklingarna dog. På ett ägg såg vi att kycklingen till och med hade börjat picka ägg i skalet, men sedan tydligen dött av kyla. Vilka mammor! Jag tror det beror på att det var första gången de ruvade och helt enkelt inte visste bättre. Vi som hade räknat med si så där tio kycklingar får nöja oss med 1+2 stycken. Med vår tur är det säkert tuppar alla tre.

Ruvande höna nr tre borde få kycklingar på tisdag. Vi får hoppas att hon har mera ro i kroppen och vett i knoppen.

6 kommentarer:

  1. Det är så fascinerande att följa med er hönsuppfödning! jag önskar vi också kunde ha höns, men får nöja mej med att läsa om det i stället. Hoppas tredje hönan lyckas med sitt mammauppdrag!

    SvaraRadera
  2. Tips!
    Ja ä ELAK o plockar bort kycklingarna efterhand dom kläcks,o sätter dom under värmelampa.När alla ä kläckta så får dom återgå till hönan.Alla e nöjda.

    Mvh Magnus på Olsabacken

    SvaraRadera
  3. Jag sätter ett nät framför redet tills alla är kläckta och pigga.

    SvaraRadera
  4. Millan i skåne:Jag sätter oxå nät framför redet tills alla är kläckta eller tar jag de äggen som inte är kläckta och lägger i min äggkläckare.

    SvaraRadera
  5. Jag ska prova med ett nät framför redet,tills alla är kläckta o pigga.
    Mvh Magnus på Olsabacken

    SvaraRadera
  6. Ja, det där är ju ett sådant här typiskt tillfälle när man tänker, varför har jag inte tänkt på det? Kanske helt enkelt för att jag trott att naturen skall kunna fixa sådant här själv. Men framöver blir det också nät framför reden. Tack för att ni gjorde mig lite klokare : )

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.