torsdag 30 januari 2014

Sy ullvantar

Har det där med stickning aldrig riktigt känts som din grej? Suktar du ändå efter varma, miljövänliga vantar i varmaste ylle?

Eller råkade favorittröjan krympa i tvätten? Blivit så där otäckt knölig och puttenuttig?

Då har jag ett tips för hur du på 1,5 h får ett par varma vantar.




Mät upp hur stor du vill ha vanten och klipp ut i önskad storlek. Det är lätt att klippa i färdigt krympt och ihoptovat tyg eftersom det inte "resmar sig".  Du kan med fördel välja att göra tunna vantar lite större, eftersom du då kan ha ett par fingervantar inuti, vilket gör dem ännu varmare förstås.

Så klipper du en till likadan bit, men där du vill att din tumme skall börja så klipper du ett hack in (som du ser på den övre bilden). Så mäter du tummen och gör en tumme (det är den lilla runda biten som sitter ovanpå biten i mitten). Gör hellre tummen lite för "lång" eftersom det senare av naturliga skäl är lättare att korta av den än att göra den större. : )För bättre passform klipper du även en avlång bit (den i mitten) som sys fast i tummen och i baksidan på vanten.

Jag gjorde så att jag först klippte ut mönstret i tidningspapper. Då kan du enkelt modifiera det och när det väl passar som hand i handske så kan du använda det till flera par. 
Sedan syr du för hand ihop dina vantar. Här kan du ju göra precis hur du vill, om du vill ha en annan färg på tråden, om du vill sy kråkspark eller som jag få till en bullig liten gullig söm i samma färg. 

Här ser du hur du syr vid tummen. Alla sömmar har jag sytt på utsidan utom den korta sömmen "under tummen". Den syr jag inifrån eftersom jag annars tycker att tummen börjar stå ut så väldigt. 

Innan du syr ihop dem kan du brodera på vantens ovansida eller så hittar du på något annat kul. Här har jag klippt av en gammal duk som jag hittade på loppis. Minns ni de där dukarna som var populära på 70-talet, där man virkade kring små plastringar? Just en sådan är det. 



Jag hittade även en gammal stickad rock på loppis för en femma. Den köpte jag och tvättade i maskin så att den krympte. Och så blev vantarna så här. De här vantarna är jättetjocka!
Kom bara ihåg att nuförtiden innehåller de flesta garn förutom ull även andra material som skall förhindra krympning. Plagg av de garnen går alltså inte att krympa utan det löns bäst att söka efter gamla, hederliga hemstickade tröjor. Eller dyra "märkeströjor". T.ex.de röda vantarna är av en gammal Ralph Laurent tröja jag kom över på loppis eftersom de tidigare ägarna haft otur i tvätten ...



8 kommentarer:

  1. För någon vecka sedan lärde jag mig att torrtova, med en speciell nål. På det sättet kan man lätt fixa ett häftigt mönster med lite kardad ull, innan man syr ihop vanten. Det blev även fint och personligt på en riktig gammal ullpläd!
    Härligt med din kreativitet! :-D //Anna

    SvaraRadera
  2. Tjoho nu kan jag också göra egna vantar! Hur många gånger har jag inte tänkt att jag borde ta mig för att lära mig att sticka vantar. Men har det blivit av? Nej det har det så klart inte. Och kan man se mitt halsduksstickande som någon indikation på hur resultatet skulle ha blivit så hade jag nog aldrig blivit klar ändå, även om jag hade påbörjat projektet. Men att sy ihop några bitar, det ska nog till och med jag klara av :)

    SvaraRadera
  3. "Kom bara ihåg att nuförtiden innehåller de flesta garn förutom ull även andra material som skall förhindra krympning."

    Du menar säkert akryl, polyamid och nylon som är vanligast att blanda med ylle. Men man borde kunna se på tvättlapparna vad tröjan är gjord av. Om det är ylle så är det ylle, och då borde det tova sig. (Dock har jag testat med några merinoylleskjortor som visade sig helt oberörda av tvätt).

    SvaraRadera
  4. Bra tips! Även om jag för det mesta stickar så blir det där nog väldigt varma vantar! Bra att du visade hur man gör också!

    SvaraRadera
  5. Nu snurrar tvättmaskinen för fullt. Fylld med ulltröjor, som på ett helt obegripligt sätt, legat i byrålådan och blivit för små. Jag har verkligen inte tålamod till att sticka vantar, så det här blir spännande att prova! /Britta

    SvaraRadera
  6. Vilket bra tips! Även 100%ig ull kan vara superwashbehandlad och går inte att tova, så se upp med den :)

    SvaraRadera
  7. Tack för mera information om ullen och lycka till alla ni som tänker prova!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.