tisdag 14 januari 2014

Boktipset: Den magiska gnistan

Denna gång tänker jag berätta om en bok som jag har läst den senaste månaden. Nämligen boken Den magiska gnistan av Kajsa Ingemarsson

Jag är inte långsam att läsa och inte är boken heller ovanligt tjock, men för mig tog det väldigt länge att komma igenom den. Det här är en bok som du inte läser direkt från pärm till pärm. Nej, du läser några sidor och så lägger du den ifrån dig. Av två anledningar. 1) Du har läst något som du vill fundera över 2) Du blir irriterad för att texten tog upp samma sak som du läste några kapitel tidigare.

Tyckte jag boken var bra? Nja, som sagt den är rätt så tjatig. Den använder även ord och uttryck som jag har lite svårt för. Typ, 'universums samlade kapacitet', 'din inre vägledning' och liknande. För mig handlade det mer om att läsa mina tankar på ett annat språk. För mycket av det som jag tror på kommer fram i boken, men med helt andra begrepp och tankevärldar. Och det var lite kul att känna igen sig faktiskt.

Så det var inte en bok som jag vill äga, inte heller som jag vill läsa på nytt, inte en bok som jag direkt rekommenderar vidare, men ändå... den hade sina guldkorn. Och jag tror att det är en bok där var och en av läsarna hittar sina egna guldkorn. Och de guldkorn jag hittade, ja de har jag funderat jättemycket på. Och de tror jag kommer att finnas i min öken under hela mitt liv. Och det är ju något stort i sig.

Det var främst tre saker som jag tar med mig:

1) Ordet 'Livsupplevelse'
Jag tyckte det här var ett så fint ord. Jag hoppas verkligen att jag med alla sinnen får uppleva mitt eget liv. Med allt vad det kan innebära. Att jag vågar gå alla vägar och att jag känner att jag lever fullt ut.

2) Den berömda skådespelerskan
Boken berättar en berättelse om en känd skådespelerska som medverkar i en teaterpjäs som floppar. Publiktillströmningen är verkligen inte stor och många är besvikna på den uteblivna framgången. Men inte skådespelerskan. Bottennappet påverkar inte hennes självkänsla utan hon konstaterar att allt i livet inte är menat att vara stora succéer. Ibland är det bara en enda människa som behöver få höra, läsa eller uppleva något för att det skall vara värt det. Framgång mäts inte i antal frälsta själar utan i förmågan att stundtals nå en enskild individ.

Och det gjorde mig så lugn. För visst är det så att man lätt dras med. Man vill sälja MÅNGA böcker, man vill ha MÅNGA bloggläsare, man vill att MÅNGA kommer och lyssnar på mina föreläsningar, man vill ha MÅNGA vänner ... men sist och slutligen för att göra skillnad, för att det skall ha en betydelse ur ett större perspektiv så behöver man inte tänka så. Huvudsaken är att det som skall ske faktiskt sker.

3) Maslows sjätte behov
När jag skrev studenten, minns jag att en fråga i realprovet var att behandla Maslows behovshierarki. Sedan dess har den dykt upp ett flertal gånger under min studietid och i mina jobb. Den är hårdnackad den där modellen. Verkligen. För något år sedan pratade jag med en god vän om att det som jag så länge eftersträvat -få sitta med i olika styrelser, arbetsgrupper och beslutsorgan, att få ses som någon som hade en åsikt och som fick vara med och besluta, som fick vara med och leka - inte längre kändes viktigt. Att jag allt mera ofta tackade nej, drog mig ur. Ville göra annat. Hon drog parallellen till Maslows behovshierarki när hon sade att -Maria, det är för att det fjärde behovet 'uppskattning' är tillfredsställt. Nu jobbar du för fullt på det sista behovet -att förverkliga dig själv. Och kanske är det så. Att jag sagt upp mig, skapat mitt eget jobb, mitt eget liv, bestämt att jag bara gör sådant som är kul just precis är uttryck för att jag förverkligar mig själv. Och sen ... vad händer då? Då är ju behoven slut.

Därför tyckte jag det var så intressant att läsa Ingemarssons tankar kring ett sjätte behov -Behovet av att nå sin andliga potential. Ett behov som enligt henne förr eller senare gör sig påmint när man rör sig uppför trappan. Och kanske är det så. Att man när man sitter där och fick det man ville ha börjar fundera på vilken betydelse allt det här har ur ett större perspektiv. Att man börjar se sig om efter helheten. Vad är min roll? Jag väntar med spänning!

Är det någon av er som läst boken? Vad tyckte ni?

6 kommentarer:

  1. Jag läste hennes bok om Drömliv först och älskade den. Där jag var i livet just då och just nu tror jag ledde mig rakt i famnen på den boken. Precis vad jag behövde. Läste den och därefter "Den magiska gnistan" som var en perfekt förlängning, en fördjupning. Perfekt för mig.

    Nu läser jag Drömliv för andra gången och ska plöja mig igenom Den magiska gnistan en gång till efter det, för att jag vill att det ska sätta sig, för att jag vill förstå på djupet.

    Så för mig, som är lite längre ner på behovstrappan än du och som har brottats med massor av livsfunderingar på sistone, så var boken perfekt och gav väldigt mycket insikt. Använder mig av det som står i dessa böcker dagligen nu och det gör massor för min inställning till det mesta.

    Kul att du tog upp den, har du fler boktips i samma stil så kör på! :o)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har även läst boken Drömliv -så blir du lycklig på riktigt och tyckte väl den var som den här. Bra ibland, men lite tjatig. Men som sagt det beror säkert på hur mycket liknande man läst tidigare. Det är alltid skönt att hitta en bok som ger en det man är ute efter, fast man kanske inte direkt fattade det själv : ) Om du inte har läst Tommy Hellstens böcker så rekommenderar jag dem varmt. Åtminstone de som jag läst. Skrev om dem tidigare.

      Radera
  2. Den boken låter spännande. Ska nog läsa den och begrunda vad du skrivit. Befinner mig själv på "Uppskattningssteget" och jobbar för fullt med "Förvekliga-dig-själv"-steget. Min (antroposofiska) trädgårdsmästarkurs ger mig troligen det sjätte steget Andligheten. Jag hoppas på det!
    Stor kram från EL

    SvaraRadera
  3. Jag orkade inte läsa igenom hela utan läste lite här och där om det som intresserade mig mest.
    Nu har jag beställt Malin Berghagens senaste bok och ser så fram emot att få läsa den. Tyckte mycket om hennes Yoga med Malin och jag tror denna är minst lika bra. Bilderna är ju helt enastående.
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju aldrig riktigt fastnat för det där med Yoga och därför aldrig tagit mig för att bekanta mig med Malin Berghagen. Kanske jag borde ...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.