söndag 29 december 2013

Nya tankar...

Det gick inte många dagar av julfridens sysslolöshet innan Jenk drog ut mig och bad mig säga vilka träd han skulle såga ner. Eller snarare vilka träd han inte skulle såga ner. Vårt växthus har under sommaren skuggats av en del höga träd och nu så här i juletider insåg Jenk att det absolut är bästa tiden att göra något åt det. Samtidigt började han planera för ett till växthus. Jag misstänker att det är för att a) ett nytt växthus leder till b) behovet av mera virke som i sin tur leder till c) kravet på att få hugga grova stockar i egen skog.


Men vi passar bra ihop även här för säg 'Växthus' till mig och jag svarar 'Ja!'. Tänkte för mig själv att det skulle vara intressant att ha ett kålhus, d.v.s. odla broccoli och blomkål inomhus. Slippa täcka och bekymra sig för larver och fjärilar. Undrar om det är möjligt?  Samtidigt är jag så väldigt nyfiken på Bondjäntans glädjehus -d.v.s ett växthus i växelbruk. Det ser ut som ett växthus, men på vintern fungerar det som hönshus. Hönorna går och sprätter och skiter i spånet som ibland vattnas för att syresättas. Matrester kastas till hönorna och de som de inte äter upp blandas med spånet och förmultnar. Som en kompost helt enkelt. Att det hela tiden pågår en nedbrytningsprocess i spånet leder till värme, vilket gör att höns-växthuset hålls varmt även under kallaste vinter. Sedan på försommaren släpps hönorna ut, spånet vänds och vattnas och till sist planteras tomater och andra växter direkt i spånet. Det ser ut att funka finfint.

Att vi hugger ner träd beror inte bara på vårt växthus. Nej, i ena kanten av vår tomt har vi haft en väldigt invuxen gammal åkerplätt. Någon gång i tiden tror jag att den har fungerat som potatisland. Det var många herrans år sedan. Men jag har även en rastlös svärfar som helt resolut kom hit med sin traktor och började plöja. Att en hel del hallonsnår rök med på samma gång försöker vi förtränga. Han är effektiv den där svärfar ... Odlingsplätten har vi nu haft i träda under sommaren som gått och vi tror att vi skall försöka våga oss på att så in den med någon marktäckande växt i sommar. Därför behöver vi även såga ner lite träd för att få solen att lysa på våra kommande odlingar.

Och så fick vi den dagen att gå ...


4 kommentarer:

  1. Det händer alltid så mycket roligt hos er!
    Nu se vi fram mot ett bra 2014!
    Kram från EL

    SvaraRadera
  2. Det låter så spännande med alla planer! Känns lite begränsat med vad jag kan hitta på med vår radhustomt! :-) Lycka till med det nya odlingsåret! Jag följer med glädje era projekt! Anna F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar med en radhustomt och slutar med en ...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.