onsdag 23 oktober 2013

Nästa års no no

Så här dags är det dags att reflektera lite över skörden. Vad lyckades? Vad blev jag sur på? Vad skall aldrig få växa i mitt land igen? Vad vill jag ha mera av?

Aldrig mer ...

Nakenfröpumpa/pumpa.
Vill man ha frön till brödbaket finns det nog enklare sätt att få tag i dem. Och vad gör man av köttet? Jag gjorde en pumpasoppa och barnen tänkte spy. Jag överdriver inte. Jag tänkte faktiskt spy lite själv också. Swosch förflyttades jag till lågstadieskolans matsal och känslan när man hade tagit massor med sallad i tron att det var persika (som man skulle ha fått persika i skolan på 70-talet) för att sedan märka att det var pumpa.

Melon
I två års tid har jag försökt odla meloner, både på friland och i växthus. Det lyckas inte. INTE. Nu ger jag upp.

Vitkål
Lyckades inte. All annan sorts kål lyckas, men inte vitkål. Så varför bry sig?

Mera, mera, mera!!!

Kålrabbi
Så gott, så lättodlad och så nyttig. Mera, mera! Sedan tycker jag om fula saker och kålrabbin är ju verkligen ingen skönhet. Och nej, jag tycker inte du är ful Jenk!

Broccoli och Romanesco
I motsats till kålrabbin är Romanescon en fulländning i skönhet. Det är som en vacker utomjording om det finns sådana. Fler och fler studier visar att kål motverkar all världens sjukdomar och det är ju bra. Dessutom är det en fördel att den kan stå kvar i landet långt in på hösten och skördas vartefter. Broccolin fick tyvärr en som annan mask, men Romanescon var fläckfri.

Frilandsgurka
Under en fotbollsturnering i Jakobstad besökte jag Aspegrens trädgård. Åh, vilken inspiration! Åk dit! De odlade frilandsgurkor i mängd och massor. Så vackert! Dessutom är ju frilandsgurkor så användbara. Detta år hittade jag en sort som även var goda att äta färska och det är ju perfekt.

Sedan har jag några som ligger löst som det heter på Idolspråk. Squash är vacker och lättodlad, men den ligger alltid oanvänd i vårt kylskåp. Hmmm.... Bönor är roliga och vackra, men hör på det här ... jag förvällde en hel del bönor som jag satte på två ugnsplåtar och satte i frysen. Där skulle de ligga en dag, men de ligger där än. Åtminstone hälften av dem. En dag kom äldsta dottern i och sade -Mamma bli inte sur, men jag råkade välta den ena plåten och nu ligger alla bönor ute längs golvet. Och jag kände bara -Jaha. So what? Och då bryr man ju sig inte så mycket om bönor. Egentligen.





15 kommentarer:

  1. Upptäckte också kålrabbi iår och säger detsamma, mera mera! Jättegott! Hade en som blev STOR (skulle bli det med) och den var knaprig och fräsch :) /Jenny

    SvaraRadera
  2. Åh kålrabbi blir det nästa år, definitivt! Annars känner jag igen mig :) fast jag kör med gurkorna i växthuset, väldigt svag för den smaken. Fick faktiskt två nätmeloner, små och goda, men de tig tid.

    SvaraRadera
  3. Zucchini är jätte gott att skiva, steka i vitlök och olja, salta och ha som tillbehör. Brukar också hyvla långa remsor och ha i vegetarisk lasagne med morots dito. Dessutom blir det gott att skiva, grilla i ugn och lägga in i olja, vitlök och timjan. Antingen ensamt eller med grillad paprika. Soppa blir också bra och riven zucchini kan man dryga ut köttfärssmeten med. Hoppas något tips var till någon glädje :)

    SvaraRadera
  4. Man kan också baka supergott bröd med riven zucchini och joghurt som bas i brödspadet. Om jag hade mer än en liten balkong skulle jag definitivt odla massor med zucchini för vi är riktiga storkonsumenter, men själva plantan tar så mycket utrymme att jag inte får på långt när så mycket frukt som jag skulle vilja i förhållandet till utrymmet det tar... :p

    SvaraRadera
  5. Torka zucchini i tunna skivor så får du världens godaste snacks. Salt/andra kryddor om man så önskar, men smakar gott också utan.
    Färsk zucchini kan man dessutom sätta med vad som helst andra grönsaker i såser och dylikt. Vi använder massor i sommartid.
    Äter man råkost får man tagliatelle om man skär långa tunna skivor av zucchini med potatisskalare. Fungerar förstås i sallader också.
    Och blommor kan man fritera förstås!

    SvaraRadera
  6. Zucchini är ju bara så bra i en massa bakverk, och zucchinilasagne, och våfflor, och, och, och.... Pumpa blir också gott i bakverk, eller i sydamerikansk inspirerade soppor (stora bitar, inte mosad). Men fint med en no-no lista, borde också göra en egen.

    SvaraRadera
  7. Ja zucchinin ... jag läser ju vad ni skriver och en hel del av det har jag provat. Men det vill sig liksom inte. Kanske jag måste göra ett nytt försök.

    SvaraRadera
  8. Hej
    Kul sida jag hittade idag ! Av zuccinin gör du som rårakor fast river zuccinin, finhackar en gul lök och rör i ett eller två ägg, lite beroende på hur fast smet du vill ha. Jag brukar blanda i riven ost också för att det är sååå gott, men det är ju en smaksak. Krydda kan du pröva dig fram, salt o peppar förstås men sen kan man även ha curry, gurkmeja, spiskummin. Stek zucciniplättarna i smör. Till detta brukar jag servera smaksatt grek.yogurt; kan vara med rivet äpple och curry eller en matsked mango chutney. Pröva dig fram ! Har hittills inte träffat någon som inte gillar detta.
    Ha det bra o trevlig helg
    Victoria i Solna

    SvaraRadera
  9. Ajdå, nakenfröpumpa har jag varit jättesugen på att testa. Men jag vill ju inte ha äcklig pumpa! Zucchini är en favorit här, den ska vi odla mycket av. Och en dröm att få Romanesco som din :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lösningen är; köp färdiga plantor, gräv ner dem och bry dig sedan inte om dem : )

      Radera
  10. hej! vad heter gurkorna?
    drakprinsessan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad du frågar svårt. Jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag är inte så bra på att spara påsar eller skriva upp. Borde bättra mig!

      Radera
  11. Skippa inte pumpan! Prova det här receptet istället. Även barnen kommer att bli glada :-)
    http://spenatistan.blogspot.se/2015/02/pumpapasta-med-citron-vitlok-och-salvia.html

    SvaraRadera
  12. Skeptisk ... : ) Åtminstone när det gäller barnen. Men de kom sig faktiskt med en fröpåse även vid årets beställning så vi skall se vad det blir till.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.