fredag 13 september 2013

Ta tillvara tomatfrön

Odlade du i sommar en tomat som du tyckte väldigt mycket om? Passa då på att ta vara på tomatfrön så att du kan odla den även nästa sommar. När du tar tillvara tomatfrön kan du göra på flera sätt. Jag väljer naturligtvis det enklaste. Skär tomaten mitt itu och pilla ut fröna blandat med en del av tomatgeggan på ett hushållspapper. Låt torka några dagar. Pilla loss fröna och sätt dem i en tom tändsticksask eller i ett kuvert. Förvara torrt och inte för varmt (skall dock inte frysa). Har du flera tomatsorter? Kom då ihåg att på ditt hushållspapper skriva vilken tomat som är på vilket papper.

Sedan måste jag väl tillägga att om dina tomater kommer från en F1-hybrid är det inte alls säkert att de frön du nu tar ger samma tomater nästa år. Jag skrev mer om detta här. 

6 kommentarer:

  1. Smart!
    Borde ju kunna fungera om man köper en ekologisk tomat i affären också som man tycker extra mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det borde det göra. De ekologiska tomaterna är väl knappast F1-hybrider. Eller?

      Radera
    2. eko-butiks-tomater kan nog vara f1-hybrider o oftast varmväxthus sorter,så knyck hellere en god tomat av grannen om ni vill prova spara frön

      Radera
    3. Ja, aldrig kan man lite på något ... : )

      Radera
  2. Hej Maria,
    Vi, jag och min sambo står inför valet som ni redan gjort, att leva ett mer medvetet liv. Det är ingen nyhet för oss, vi är såna själar att vi helt och hållet skulle vilja göra det. Vi väntar på att *gården* ska dyka upp. Igår var vi och tittade på en kandidat..
    Roligt att hitta hit! Sitter och googlar på självförsörjning...
    Ett tips med dina tomatfrön är att få bort hinnan runt fröna som faktiskt är groningshämmande: Tag färska frön från tomaten och lägg dem i en glasburk. Häll på några matskedar vatten. Skruva åt locket, men så att det kommer in luft och ställ i rumsptemperatur. Efter några dagar börjar det mögla lite och lukta fränt, och då är det dags att skölja fröna i rinnande vatten i en sil. Då släpper det groningshämmande höljet. Sedan kan du lägga ut fröna på en bit tyg och torka dem. Så får du perfekta tomatfrön som kan lagras i många år.
    Lycka till och hälsningar
    Maria/Fröpåsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria! Vad roligt att du hittade hit. Välkommen! Jo, jag har läst om "nivå nummer två" när det gäller att ta tillvara frön. Jag försöker alltid gå den enklaste vägen. Sån är jag helt enkelt så därför testar jag först om detta funkar bra. Annars får jag testa ditt knep nästa år. : )

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.