tisdag 17 september 2013

Popcornsutveckling

En del kör med personlig utveckling. Vi kör med popcornsutveckling. Senast jag och mina döttrar besökte loppis hittade vi en popcornsmaskin för 3,50. Nu är jag inte överdrivet förtjust i att ha skåpen full av onödiga prylar, men denna mojäng såg jag en viss potential i. För som många andra familjer är det i vår familj viktigt med fredagsmys. Och fredagsmys brukar innebära chips. Chips kan man fixa själv, men det är liksom inte samma sak. Därför tänkte jag att om vi kunde byta ut chipsen mot popcorn varannan vecka så skulle ju en ganska stor seger vara vunnen.

Och nu är det ju inte så att jag aldrig poppat popcorn i kastrull (mikro äger vi inte), men vad är väl en kastrull mot en maskin? Att maskinen inte krävde något annat än en mängd popcorn fick mig på fall. Så vi åkte hem och poppade.

Då kommer nästa femma. Att få dem tillräckligt salta. Vi saltade och saltade. Och saltade. Men utan lyckat resultat. Dags för produktutveckling. Vi köpte en blomspruta (eller spräjflasko som vi säger här i huset), värmde upp vatten, rörde ner salt och sprayade våra popcorn med saltvattnet. Perfekt!

-Jag skall äta popcorn varje dag, utbrast dottern. Nu var det kanske inte min tanke, men jag väljer att se det som ett tecken på att chipsen numera kan bytas ut mot egna popcorn ibland. Nu gäller det bara att leta efter ekologiska popcorn. Det har jag aldrig kollat in om det finns i affären ... och nu har jag kollat att det åtminstone finns på nätet så då skall jag önska det till min affär.

13 kommentarer:

  1. Finns åtminstone vid Ekosoppi :) Tror nog jag sett och köpt Urtekrams ekologiska popcorn också i andra butiker. Vi poppar dem, på fredagar, i kastrull :)
    Ulrika kika V-D

    SvaraRadera
  2. Med kokosolja blir de nästan nyttiga och saltet fastnar! Ekopopcorn finns på ekosoppi, värt det eftersom jag inte litar på att de andra är GMO-fria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, de får säkert en speciell smak med kokosolja och salt. Både salt och sött kan jag tänka mig. Måste provas! Tack för tipset!

      Radera
  3. K-affärer brukar ha urtekrams popcorn

    SvaraRadera
  4. Smart sätt att salta popcorn!
    Ha de Gott!

    SvaraRadera
  5. Hej. Vi har samma grej på gång här. Jag försöker byta ut fredagschipsen mot popcorn, dock poppade i kastrull. Hittills verkar popcornen vara ett dåligt substitut men det kanske ändras, ska försöka med ditt salt trick. Prisma har ekologiska korn.

    SvaraRadera
  6. Vi kör alltid med ekologiska majskorn, sen brukar vi variera och ibland krydda på nåt annat sätt eller så gör vi chokladpopkorn eller godispopkorn om det är lördag. Mikropopkorn är förresten skadliga att äta. Påsen man poppar i innehåller en beläggning som fäller ut skadliga karcinogena ämnen när den värms upp, så det lönar sig definitivt att poppa egna popkorn i kastrull.

    SvaraRadera
  7. Prisma brukar jag köpa eko popcorn från och värmer dem i kastrull. Läskigt att läsa det Ninette skriver om att micropopcorn dessutom är skadliga, och Mias kommentar att man inte kan lita på om de är genmanipulerade. Nej fy, länge leve ekologiskt.

    Vårt bästa fredagsmys är morotsstavar med hummus, eller tacos ( finns även ekotacoschips) med hemgjord salsa, yoghurt och avocado dipp, åh tror bestämt att vi ska göra lite lördagsmys idag :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja varför har fredagar liksom tagit patent på myset? Fram för mys alla dagar!

      Radera
  8. Kung Markatta har eko popcorn, kanske i din butik? Grön Gåva har jätte-smaskiga som man kan beställa på nätet. Jag har lyckats övertala mannen att sluta poppa dem i micron, så nu blir det kastrull och MED brynt smör på. Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, brynt smör. Det kan jag tänka ger saltighet i sig. Det måste jag också testa. Tack för tipset. Kung Markattas produkter har jag inte sett här i Finland, men som sagt det löste sig.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.