tisdag 10 september 2013

Halm

Vilket tröskväder det har varit i år! Jag och Jenk är inte bönder, men jag är en bondedotter i rakt nedstigande led. Med åren gör det här sig mer och mer påmint och jag gläds med alla bönder när deras skördar blir goda och vädret är exemplariskt.

Och lite glad är jag ju även för min egen skull för jag samlar halm från grannens fält. Där ligger det kruttorrt, bara att plocka in och förvara luftigt. Halmen skall jag använda i hönornas värpreden, men jag skall även göra en annan grej med den. När jag besökte min vän Eijas ateljé såg jag att hon hade sytt tygdynor till bänkarna och dynorna var stoppade med halm. Den idén tänker jag sno. Jag har massor av gammalt fint tyg jag inte har "nänsats" slänga. De skall jag sy sittdynor till orangeriet av. Tror jag. Om jag kommer mig för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.