lördag 25 maj 2013

Fixa egen Ricottaost

Jag är väldigt dålig på att följa matlagningsbloggar, men det är speciellt en blogg som jag tycker mycket om. Det är bloggen Dalmatian Mom. Kanske för att jag vet att bloggaren tycker om kaninkött. Kaninkött tycker jag ju själv ännu inte så värst mycket om, men människor som tycker om kaninkött ... dem älskar jag.

För några dagar sedan hade bloggen ett inlägg om hur jag enkelt kan fixa till Ricottaost. Jag är ju väldigt nyfiken på allt sådant som jag egentligen inte tror att jag kan fixa själv och som jag tror är krångligt, men som sist och slutligen ser väldigt enkelt ut. Så var även fallet denna gång.

På mindre än en timme hade jag lyxfrukostens pålägg fixad. Nybakade vallmosemlor med ricottaost, färsk gurka och paprika. Avnjuten i orangeriet.

Och så kan jag inte låta bli att tipsa om en annan grej. Skapa en kaffebricka med udda koppar, fat, sockerskålar, assietter och servettburkar! För en tid sedan köpte jag alltid vackra, udda koppar och fat på loppis. Ofta fick jag dem för några tiotals cent. Denna bricka står alltid framme och vill du hastigt och lustigt bjuda kaffefrämmande behöver du inte ens duka. Alla får i uppgift att plocka ihop sin egen favorituppsättning med kopp och fat. I plåtburken har jag samlat alla våra udda kaffeservetter. När alla koppar är olika, behöver inte servetterna vara det heller. Egentligen har jag två kaffebrickor -en i glasverandan och en i orangeriet.

3 kommentarer:

  1. Jag håller på att samla på mej udda koppar. Jag snodde idén från er på fjolårets hönskväll när vi blev serverade te i ert orangeri.

    SvaraRadera
  2. Min svärmor brukat göra egen bondost på samma vis som ricottan med löpe, men en del av mjölken får gärna va råmjölk (men inte den första råmjölken säger de), och sen då silat av osten så sätter hon ostmassan på galler med en långpanna under högt i ugnen på grill. Gudomligt gott!

    SvaraRadera
  3. Vad du är gullig som uppmärksammar mig. Hoppas att dina kaniner blir välsmakande i något av recepten jag rotade fram. Skall bli spännande att se resultatet :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.