fredag 17 maj 2013

Beskärning av äppelträd

Nu tänker nog de flesta av er att jag är lite väl sent ute, men det tycker inte jag.

För något år sedan läste jag nämligen Leif Blomqvists bok "Våra fruktsorter" och insåg att jag har varit alldeles för nervös av mig med äppelträdsbeskärningen. Resultatet har varit att våra gamla äppelträd, i och med alla vattenskott som kom p.g.a. beskärningen, blev om än ännu mera vildvuxna. Dessutom bor vi ju så långt norrut så beskärningen bra kan låta vänta på sig till april-maj. Med myror i brallan riskerar du nämligen att få frostskador på dina träd + att det ökar risken med svampangrepp.

Vi brukar göra så här:
Nya äppelträd som vi vill skall få flera kvistar, de beskär vi i maj
Gamla äppelträd som vi vill skall få mindre kvistar, de beskär vi i augusti

Jag rekommenderar Leif Blomqvists bok. Den har vi klarat oss långt med. Dessutom innehåller den massor, och åter massor med äppelsorter ifall du funderar på att köpa nya träd. Vi hade den som grund när vi ifjol planerade vår pensionärsträdgård. För tillfället har vi ca 25 äppelträd så jag tror vi börjar ha så vi klarar oss. För oss är det därför rent ut sagt farligt att läsa boken.

Vill du läsa en bra artikel om hur du beskär dina äppelträd hittar du en t.ex. här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.