torsdag 18 april 2013

Översvämningsrapport

Morgonen började kl. 7 med att jag och Jenk gick för att inspektera läget. Skulle flickorna komma sig iväg till skolan kl. 8? Nu är det inte längre läge för att cykla.  Jag var ju även tvungen att kolla in läget ifall radion skulle ringa. Fick sedan höra att de ringt grannen istället. Skönt!

Sonen hade sovmorgon och började klockan 9. Inte alla dagar  han får ta fyrhjulingen till skolan.  Visst gnällde jag som sig bör när mannen och sonen började prata om en fyrhjuling. Men den är onekligen praktisk. Såväl till snöskottning, skogsarbete som "katastroffordon"

Vi kände oss som en kinesisk familj på en moped. Men alla ville med.Sonen skulle till skolan och jag och Jenk tänkte göra som många andra och åka på katastrofturism, d.v.s. ta bilen och köra runt och kolla in översvämningsläget runt om i byarna. 

Sedan i går kväll hade vår väg svämmat över ytterligare på ett ställe. Mellan kl. 8 och kl. 9 hade vattnet stigit med nästan 10 cm. Inatt steg det med ca 20 cm. Att det inte blev mer än så beror nog på att det varit ganska kallt. 


Vi såg svanar, tofsvipor, fiskmåsar, skrattmåsar och gräsänder. 

Och till sist det obligatoriska strecket för att kunna hålla koll på hur snabbt och hur mycket vattnet stiger. Vi konstaterade att det troligtvis var sista gången vi körde fyrhjuling på vår väg. I eftermiddag får vi köra över grannens gård. Deras väg är lite högre. Min pappa som annars brukar assistera med en traktor är bortrest, men vår andra grannen har traktor och hämtar oss säkert vid behov. Till exempel när man måste hinna till Sverigebåten ....
Over and out.

4 kommentarer:

  1. Det där ser riktigt härligt ut, jag vill också ha en sån där fin översvämning!

    SvaraRadera
  2. Jag är igen glad över att vi bor ganska högt uppe, så här kan heltenkelt inte bli översvämmning :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.