onsdag 17 april 2013

Översvämning tjohoo


Jag har full förståelse för att översvämning för en del är jämmer och elände, men hos oss är det som ett enda spännande vårtecken. Vi bor nära Kyro Älv och när den svämmar över sina breddar, svämmar alltid vår väg över. I flera dagar, ibland upp till någon vecka, brukar vi inte kunna köra över med bil. Då blir det antingen att låna någon traktor eller köra med vår fyrhjuling. Då är det som att bo på en ö.

Det här är bara början. Vattnet stiger hela tiden. Ikväll gick det ännu att cykla över. Barnen körde varv på varv så att vattnet stänkte och deras glada skrik färdades över vattnet. Det slutade förstås med dyngblöta ungar, men är det översvämning så är det. Sedan körde vi över bilarna till grannen. Imorgon bitti går det knappast att längre ta sig över med bil.

Ja, jag kan gott säga att jag älskar när det är översvämning. Det enda smolket i bägaren är att jag kommer att tillbringa helgen i Sverige, när översvämningen beräknas nå sin kulmen. Men några dagar hinner jag ju med. Jag har översvämning i blodet och tycker att det liksom hör till. Många vill höja på vägar och gräva ut diken. Jag hoppas att det för några dagar per år får vara så här. Vatten, fågelskrik och lite spänning.

En spänning som gärna vill omvandlas till dramatik av radio, tv och tidningar. Idag har jag redan kontaktats av både tv och radio som har bett mig ställa upp på en direktsänd kommentar i morgon bitti ... Men för denna gång 'over and out'.

3 kommentarer:

  1. Det är väl härligt att naturen ännu kan få överrumpla oss och att vi inte kan kontrollera allt! :)
    Vart i Sverige ska du? (säg Härnösand, please! ;) )

    SvaraRadera
  2. Åh. Det påminner mig om när jag var liten. Hemmavid lfinns en tunnel under E6:an och då och då blev den översvämmad. Vi tog våra cyklar och tävlade om ifall vi i full fart kunde ta oss igenom tunneln. Jag minns att jag hade rosa pjamasbyxor på mig och de blev alldeles våta. Än idag händer det att det svämmar över och både en och två gånger har någon stackare knackat på hos mamma ich pappa då de har försökt att ta sig igenom med bil och fastnat halvvägs. Nu tror jag att där finns en bom och att man stänger av vägen då det är för illa.
    Kram på dig!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.