fredag 15 mars 2013

Pepparkaksmaskin

Förra veckan hittade jag följande attiralj på loppis. Jag hade ingen aning om vad det var, men har lärt mig att gamla husgeråd brukar vara väldigt smarta. Det var liksom inte lika många onödiga prylar förr. Grunkan såg komplett ut och priset var överkomligt (3 kronor) så jag slog till! Jag tänkte att jag skulle ta med prylen till någon gammal tant som fick berätta vad det var. Men min vackra, kloka dotter (tydligen släktas hon på sin mor) klurade snabbt ut vad det var. Det var ju en maskin för massproduktion av pepparkakor. 
Som tur var hittade vi en gammal pepparkaksdeg i frysen så att vi kunde skrida till verket genast. Och julen varar ju fram till påska. Ha, ha vilken rolig mackapär. Bara att kavla ut degen och rulla några gånger så var det klart. Jag måste erkänna att det kanske inte ger samma myskänsla, men vad gör det när det är EFFEKTIVT (sade barnet av sin tid). Hur ofta den används är väl en annan femma, men kul var den.



6 kommentarer:

  1. Hihi, en sådan har jag också, fast jag har endast en from som gör runda kakor. Den är nämligen tänkt att baka alla möjliga sorters kakor med. Kul att se att du använt din!

    SvaraRadera
  2. Jag har också en och det är en av mina bästa baksaker. Mamma köpte den i julklapp till mig förra året och den kostade bra mycket mer än 3 kronor fast den var begagnad.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken pryl! En sån bra att ha oavsett vad det är för kökspryl skulle jag ha sagt på loppisen och köpt den : )

    Jag samlar på gamla köksredskap och tycker som du, kvalité, utformning och användningsområde var bra mycket bättre förr. Men en sån "bakmaskin" har jag aldrig sett förr. Ett bra miljöval : )

    SvaraRadera
  4. Den kallas Kak-Petter och kommer från det svenska husgerådsföretaget NilsJohan! Är själv på jakt efter en sån :)

    SvaraRadera
  5. Nejmen! Min mamma hittade en sån i en låda i huset och vi funderade fram och tillbaka vad det kunde vara, utan att komma på nåt vettigt. Tack för infon! :D

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.