lördag 23 februari 2013

Istället för tvättpulver

Jag har ju blivit biten av tvålflugan och förundras över enkelheten med egen tvåltillverkning och de många användningsområdena olika tvålsorter har.

Egentligen är jag ju lite knäpp som inte tänkt på det här tidigare, men när jag såg receptet på tvättvål var det som det gick upp ett ljus. -Aha! Jag kan tvätta kläderna med tvål! Tidigare har jag tvättat kläderna i ekologiskt tvättpulver, tvättnötter eller tallsåpa, men aldrig provat tvål i fast form.

Min tvättvål innehåller endast kokosfett, lut och vatten. Tvålen passar inte för kroppstvagning, men enligt Saara Kuhas tvålbok är den perfekt till tvättmaskinen och till tvättning av mattor. När du använder den i tvättmaskinen river du den på ett rivjärn, ungefär samma mängd som den mängd pulver du annars skulle använda, och sätter den i doseringsfacket. Därför gjorde jag denna gång rejäla klimpar att hanskas med. I sköljmedelsfacket sätter du ättiksvatten som består av vatten, någon eterisk olja om så önskas och äppelcidervinäger.

-Men är nu det här bra för tvättmaskinen? undrade jag. Ja, enligt Marthaförbundets ekologiska rådgivare Tessa Turtonen går det finfint. Kom bara ihåg att med jämna mellanrum rengöra maskinen med citronsyra, men det skall du göra oberoende av vad du tvättar med. Oj! Det har inte jag gjort ... Det får bli nästa projekt.

6 kommentarer:

  1. Intressant! Vad är vitsen med ättiksvattnet?

    Undrar B-M

    SvaraRadera
  2. Åh, skulle så gärna vilja ha receptet på tvättvålen men jag kan ju inte finska, vet du om boken finns översatt till svenska? Hittar ej på google..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej,jag tror tyvärr att boken endast finns på finska. Och det är väl lite knepigt att lägga ut ett recept bara så där...det är knappast lagligt, eller? Men är det någon annan läsare som vet av något recept på tvätt-tvål, t.ex. på en blogg eller hemsida? Tipsa!

      Radera
    2. Söt tvätt tvål på Organic Makers hemsida

      Radera
  3. Ja, här finns tvålrecept: http://www.shenet.se/recept/tvalfastkall.html
    Recept VIII,kallrörd kokostvål. Använd inte glycerin och extra olja. Jättelätt tvål, den rör man ihop på en förmiddag. Sedan tvålen hårdnat ordentligt river man den och så är det klart! Strunta i omsmältning, det gör man för att tillsätta hudvårdande oljor och parfymer. Det behövs inte till klädtvätt.

    Ättikan är till för att neutralisera eventuella kvarvarande kalksalter som gör kläderna lite stela och rester av tvål som är alkaliskt och kan irritera huden om det ligger på länge. Och det gör det. Kläder sitter ju på huden hela dagen.
    Lycka till!
    Mvh. Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Det är skönt att det finns människor som tar vid där ens egen kunskap tar slut.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.