torsdag 3 januari 2013

Tillbakablick 2012


Vad allt hände år 2012? Det var ganska mycket det. På självhushållningsfronten hände bland annat det här:

Jag lär mig att baka surdegsbröd. Äntligen! Mycket tack vare grannes gamla hushållsassistent. Julen 2012 är även julen när jag för första gången lyckas med att baka släktens jullimpor så att de ser ut som jullimpor. 2012 var således en baksuccé!
På bifronten får 2012 verkligen gå till historien som svärmeriernas sommar. Grannens bin svärmade fyra gånger (om jag inte minns helt fel) och vi hjälpte till att fånga dem så gott vi kunde. Våra egna bin var mera väluppfostrade. Precis som egna barn och andras ungar : )

Året 2012 var även året när Jenk beslöt sig för att sluta med sitt "vanliga jobb" och börja tänka ut vad han egentligen ville jobba med. Efter en stunds funderande kom han fram till att han skall bli yrkesbiodlare. Bra så. I slutet av året köpte vi in fler bisamhällen och är för tillfället uppe i 12 samhällen. Vi ser med spänning fram emot nästa sommar! Vill ni köpa småskalig honung vet ni var vi finns!

Jenk tyckte det lät väldigt spännande att odla sin egen matsvamp och beslöt sig för att testa. Ostronskivlingar odlades i svarta sopsäckar med ekologisk halm av råg. Oj vad spännande det var att se hur de växte. Tyvärr tyckte vi inte riktigt om konsistensen på svamparna så det blir nog ingen till gång tror jag.

Jenk beslöt sig (trots en misstänksam fru och väldigt motsträviga barn) för att skaffa kaninfarm. Köttkaniner av raserna Rex och Fransk vädur skaffades. Några åt katten upp. Naturen gjorde sitt och kaninerna blev fler och fler. Vid årets slut fanns fyra vuxna kaniner och 18 ungar. Nu växer de till sig. Vi försöker att inte tänka så mycket på vad som händer sen.

Vår äppellund tog sin form. Både med hjälp av egenympade träd och inköpta äppelträd.

Lammåret 2012 var inget muntert år. Våra tackor Monika och Britta födde 3+1 lamm. Det pyttelilla lammet Estelle blev snabbt allas ögonsten men dog en tragisk död. Greta fick ingen mat av sin mamma så det fick lov att bli tvångsamning. Under sommaren blev Britta sjuk och fick avlivas. Greta fastnade under en sten. Kärleken Bjarne såldes. Ja, usch! Efter allt elände och alla våndor och efter att kalkonerna gjort entre på vår gård beslöt vi oss för att sluta med fårerierna.
Vår bok "Lev mer på mindre" kom ju ut! Tam-ta-tam! Welches gluck! Och i dess kölvatten började roliga saker hända. Så många fina recensioner, så många roliga reportage, så många nya bekantskaper, så många nya bloggvänner -ja min blogg startade ju också 2012- tv-program, reportage i utländska (ja Sverige är ju utlandet för mig) tidningar och mycket annat skoj.
Vi fixade så att vi kunde börja dra upp egna plantor. Det här gjorde att vi enkelt och billigt fick massor av tomat-, gurk- och majsplantor. En del sålde vi och så var fröna betalade : )

2012 blev året när våra första kycklingar föddes. Tyvärr fick vi endast fem kycklingar och av dem visade sig fyra vara tuppar. Bättre lycka/tupp nästa gång. Året 2012 var även året när det blev tuppfight på gården och Guldberts öde var i fara. Efter ett familjeråd bestämde vi oss dock för att låta Guldbert övervinna sin fiende.

Och så märkte vi att våra hönor hade fotkvalster och behandlade det.

Och så hade vi ju inspirationskvällen "Hönseri för nybörjare". På två kvällar var det hela 35 personer som kom till oss och praktiskt fick ta del av hur man enkelt börjar med höns. Alla rymdes inte med och nya kurser är inplanerade till våren 2013. Håll utkik om du är intresserad!



Vi skaffade kalkoner. De första tre fick Jenk i födelsedagspresent. Efter den kullen köpte vi ytterligare sju stycken. En tog räven, men nio kalkoner slaktades. Vilket fint och gott kött! Vi bestämde oss för att kalkoner skulle bli ett stående inslag hos oss varje sommar.


Åh ni kan inte tro hur länge det har tagit för mig att göra det här inlägget. Puh! Men vad roligt det är att se vad mycket som har hänt. Och det här är ju långt ifrån allt, men kanske de största nya bitarna. Det allra största för oss som familj är väl nog ändå att Jenk har slutat "jobba". Eller snarare slutat för att kunna tänka ut hur han vill gå vidare. För mig blev framför allt hösten 2012 den perfekta jobbhösten. En känsla av att ha kommit till den punkt när jag långt jobbar med det jag vill, i den utsträckning jag vill. Dessutom har jag övervunnit farhågorna med "det här går inte" och märkt att "det går visst"

Så mycket har hänt de senaste åren så det skall bli spännande att se allt vad som händer år 2013. Den som lever får se.

10 kommentarer:

  1. Ni har lyckats med mycket det gångna året och det är väldigt inspirerande tycker jag. Jag längtar tills vi har möjlighet att utveckla vår självförsörjning och till dess kommer jag försöka lära mig mer av er! Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Ni har haft ett spännande år med framgångar och någon motgång. Det är inspirerande att följa era "äventyr" även om jag inte är i samma situation som er. Jag ser fram emot att följa med er in i 2013. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Det e så roligt att läsa hur alla sammanfattar det gångna året. Man blir så inspirerad. Å så får man börja fundera på vad man själv ska hitta på detta år. Odla mer kanske.. Höns skulle vara trevligt.
    Gott Nytt År! Skall bli spännande att fortsätta följa bloggen!

    SvaraRadera
  4. Det är ju så roligt att läsa årskrönikor hos alla bloggare :-)
    Då får man en uppdatering om massor man missat. Jag har missat era kalkoner. Och att ni har så många bisamhällen... A vill också utveckla och expandera biodlandet. Din fina bok hade jag önskat mig i födelsedagspresent men där gick jag bet. Vid nästa löning blir det till att göra en beställning helt enkelt :-)
    Nu ser jag fram emot mitt nya år och tror att det kommer att bli riktigt spännande. Jag har ju faktiskt dig till viss del att tacka att jag äntligen fick ändan ur vagnen. Om jag inte hade kommit in på utbildningen hade jag förhoppningsvis "vågat" hela vägen i alla fall och sagt upp mig :-)
    Nu önskar jag dig ett riktigt gott år!

    SvaraRadera
  5. År 2013 är jag också med i svängarna! Gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. Jag köpte boken ganska snart den hade kommit ut och sedan hittade jag även hit! Det är så roligt när man hittar likasinnade även om ni har gjort större förändringar än vi detta år! ;-)

    Ser fram emot 2013!

    SvaraRadera
  7. Jestas, vilket händelserikt år. Gott nytt år. Skall förresten låna din bok vidare. Det finns många som är intresserade att läsa den. :)

    SvaraRadera
  8. Nu har jag läst igenom hela blogg :) tack för bra tips! Jag har som dröm att en dag bo som ni gör så när jag hittade din bok för 2 månader sen blev jag överlycklig.

    Jag är själv dessutom uppväxt i Jakobstad men har bott i Sverige sen 11 år tillbaka.

    SvaraRadera
  9. Tack alla fina! Och vad roligt Lesthi att du hittade hit! Vi finlandssvenskar tycker ju alla att vi känner varandra. Men kanske det var det som fick dig att flytta till Sverige, ha ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja faktiskt så var det nog delvis därför mamma släpade med oss hit. Hon tyckte att man aldrig fick vara i fred i Jakobstad, jämt hade man besök och alla visste allt om alla. :'D

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.