tisdag 15 januari 2013

Att kika efter på loppis

-Varför har du dille på att besöka loppisar? frågade min vän Sara. Just då kom jag inte på något bra svar, men har sedan dess funderat en del på frågan. Ett svar är väl helt enkelt att jag tycker om att köpa saker (tidigare besökte jag en affär varje dag). På ett loppis belastar mitt gamla begär såväl ekonomi som miljö mindre.

Men sedan är ju en loppisrunda aldrig fel av den anledningen att jag aldrig vet vad jag hittar. Ibland hittar jag ingenting, men ibland ... vilka fynd! Vilken nostalgi! Vilka skratt! En loppisrunda är som en skattjakt. Ibland köps saker mest med hjärtat, men här kommer två riktigt smarta saker som jag tycker du skall hålla upp ögonen efter:

Stora skålar i emalj eller rostfritt stål. Jag har allt mer börjat byta ut mina plastskålar och -byttor. Att jäsa  bröddeg eller förvara matrester i plast känns helt enkelt inte bra. Därför har jag sökt genom loppisar efter alternativ.
Stora korgar. De här korgarna har jag köpt för 50 cent-1 € styck och de fungerar jättebra till torkning av exempelvis te, svamp, ringblommor och nässlor.  Små korgar fungerar bra som jäskorgar när du bakar. Om du inte vill köpa dyra jäskorgar funkar detatt sätta en mjölad kökshandduk i en vanlig korg.


Lite nostalgi är alltid bra. Jag blev så varm i hjärtat när jag hittade denna plåtburk. När jag var lite hade min farfar Albert småpengar i en likadan burk. Varje lördag fick jag 5 mark ur burken.  Nu finns det varken mark eller farfar.








4 kommentarer:

  1. Finns nästan inget roligare än att springa på loppisar!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar loppisar. Och vet du jag har ganska många byttor i rostfritt stål. Mest för att jag tycker de är snygga, ger ett storkök/restaurang stämning. Och gamla plåtburkar av alla de slag kan man inte ha för mång av. Och korgar. Hur många korgar tål ett hushåll?

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag är att jag hittat din blog! Otroligt inspirerande eftersom du gör något som jag går och längtar efter att göra! När min trädgårdsmästarutbildning är klar här i Danmark flyttar jag och min familj tillbaka till Sverige och Då sker det förhoppningsvis för oss också!
    P.s Väldigt fin burk, min mormor hette Aina, du kan läsa om henne på min blogg om du söker under "min mormor".
    Mvh, Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Välkommen! Aina betyder 'alltid' på finska. Skall absolut kika in på din blogg.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.