onsdag 12 december 2012

Pepparkaksdeg

För några år sedan när jag skrev boken Kvinnor och kakor längs Kyro älv gav Elin, 90 år, mig sitt bästa recept på pepparkaksdeg. Enligt det receptet hade hon bakat pepparkakor i 60 år. Sedan var det någon som försynt viskade till mig att receptet var väldigt snarlikt ett recept ur en kokbok (minns inte vilken), men för mig är det och kommer det alltid att vara Elins pepparkakor. Jag kommer alltid att se framför mig det gulnande, handskrivna receptet, med lite flottfläckar på.

Så man behöver naturligtvis inte köpa pepparkaksdeg. Det går så enkelt och snabbt att göra egen. Nu heter det ju att degen skall vila svalt över natten och det brukar jag själv anamma, men enligt Elin går det även bra att baka ut den direkt. Och vet ni, ibland blandar jag lite konjak i degen och det brukar bli så gott, så gott.

Elins pepparkakor

200 g smör
1 ½ dl sirap

1 msk nejlikor
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
2 ägg
400 g socker (här brukar jag själv minska i lite)
650 g vetemjöl
1 ½ tsk soda eller bakpulver

Smör, sirap och kryddor värms. Ägg och socker rörs väl och blandas med det uppvärmda smöret och kryddorna. Sodan blandas med en del av mjölet och därefter tillsätts så mycket mjöl att man ej behöver tillsätta mer vid utbakningen. Ugn 180 grader.

1 kommentar:

  1. Hembakta pepparkakor är så gott!
    Själv bakar jag dem efter min mormors recept.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.