lördag 27 oktober 2012

Tre grytor in - noll grytor ut


Jag har upptäckt en ny typ av bloggar, in och ut -bloggar. Mina tankar om att köpa färre saker har ju alltid först och främst handlat om att klara sig med en mindre summa pengar. Alltså en monetär orsak. Men i dessa bloggar tar de ju fasta på själva kvantiteten av ägande, att summan ägda grejer alltid skall vara konstant. Köper du ett par kalsonger, måste ett par kalsonger åka i soptunnan. Köper du en bok, måste du ge bort en cd skiva, eller vad det nu kan vara. Intressant!

Kanske jag borde prova? Samtidigt tittar jag på mina tre brandkårsröda kastruller som står på vedspisen. De är mina senaste loppisfynd och jag tycker så mycket om dem. De fastnade liksom bara i handen, när jag hastigt sprang genom loppis på jakt efter en hushållsassistent. Den enda anledningen till varför jag köpte dem är att jag blev så glad av att se dem. Länge har jag suktat efter färggranna kastruller, men tyckt att de varit så dyra, men de här var faktiskt riktigt billiga. Och varje dag när jag ser dem blir jag glad.  För visst är de fina? Och nu har jag intalat mig att när jag har dem ståendes på vedspisen så värms de ju upp. Och eftersom de är i gediget gjutjärn avger de långsamt värme, vilket resulterar i att de lagrar värme precis på samma sätt som när man tidigare proppade ugnsluckan på vedspisen full av tegelstenar för att ackumulera värme. Så på min lista får det stå tre grytor in -noll grytor ut. Fast om jag gräver riktigt långt in i byrålådan hittar jag säkert tre fula trosor som jag kan slänga. Friden återställd. Samvetet rent.

1 kommentar:

  1. Jajjja!! Vad är väl trosor mot ena riktigt fina grytor ;)
    Ett litet frust-skratt och några små medhållningsnickningar blev det. Jag har täljsten i ugnsluckan och en stor vacker gjutjärnsgryta på spisen.
    Fast trosorna behåller jag...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.