tisdag 16 oktober 2012

Tomater

Sommarens tomatskörd blev inte mycket att hurra för. Eller jo, visst kom det tomater, men de hann aldrig mogna. Länge, länge gick jag omkring i växthuset och tänkte att snart kommer solen och då blir det fart på tomaterna, men mitt i allt var det oktober och det var bara att konstatera att solmogna tomater inte längre var en realistisk tanke.

Nu är alla mina korgar fulla av gröna tomater som mognar i sakta mak.






 
Av tomaterna kokar jag pastasås som jag lägger i glasburkar, kokar vacuum i och förvarar i jordkällaren. I pastasåsen slänger jag ner vad jag hittar i skafferiet och de egna odlingarna; salt, muscovadosocker,vitlök, lök, oregano, rosmarin, chili ...

Ps. anledningen till varför tomatsåsen är så ljus är att jag har en hel del gula tomater med : )
I år har jag även prövat att torka mina tomater i torkmaskin. De blir så fina, men det tar rätt länge. De torkade tomaterna tänker jag förvara i glasburkar och då lär de hålla i flera år. Klara att användas i soppor och såser. Funderar även på att lägga in dem i olja som jag smaksätter t. ex med rosmarin eller basilika. Massor med tips på vad du kan göra med dina tomater hittar du på Ekoplantans blogg.

8 kommentarer:

  1. Wow!
    Vi fick också en hel del gröna tomater som jag försökte att eftermogna men de skrumpnade ihop och blev dåliga. Något annat hann jag inte göra med dem. Jag förstår inte vad jag gjorde med all tid innan jag fick barn. Nu finns det ju ingen tid till någonting nästan.
    Ha det finfint!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del hängde jag i fönstret i glasverandan och de har nästan inte skrumpnat alls. Några har skrumpnat inomhus. Kanske det är för varmt? I ett gammalt dragigt hus har man sällan det problemet : )

      Radera
  2. Jag har också haft problem med att få mina tomater att mogna i tid. Nästa år så ska jag följa Ulla Hasselmarks råd som finns någonstans på hennes blog; http://frobok.blogspot.se . (Jag hittade inte till inlägget, men det finns där någon stans!)
    //Monzan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om hennes blogg. Ser intressant ut. Hittade dock inte heller något inlägg som handlade om mogna tomater : )

      Radera
    2. Jag har bokmäkat den på min hemmadator, jag återkommer när jag har exakt länk!

      Radera
  3. Grön tomatmarmelad är en riktig höjdare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som tipsat om det, men vet du, jag tycker det låter riktigt äckligt ... : ) Men nog borde man ju prova. I och för sig vet jag inte när vi skulle använda marmelad. På bröd? Som en äkta finsk familj är vi tvungna att äta smör, ost och korv. På mat? Hmmmm

      Radera
  4. Så där ja! Då var jag hemma och har fixat länken till Ullas tips på hur man får tomater att mogna snabbt http://frobok.blogspot.se/2012/06/hemligheter.html#

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.