onsdag 3 oktober 2012

Köpa och sälja

Det är lite smålustigt det här. Precis när jag tycker att jag har reviderat mitt liv och kommit till den insikten att jag inte behöver köpa så himla mycket grejer längre, ja då dyker det upp ett nytt problem i mitt liv, nämligen att vi är tvungna att sälja en massa grejer. Myntets baksida liksom. Och nej, det handlar inte om utmätning, exekutiv auktion eller något annat dramatiskt utan snarare om att sälja toalettpapper, strumpor, lotter, underkläder och annat intressant till förmån för barnens olika resor och aktiviteter. Och jag hatar det så mycket! Och barnen hatar det! Och släkten hatar det!

För det är ju ofta inga förmånliga grejer man säljer. För två veckor sedan tvingade vi sonen att sälja hushållspapper för sin fotbollsförening. Han var sur som en citron och led verkligen helvetets alla kval av att gå och knacka dörr. Vi tyckte så synd om honom. Men inte kan ju vi föräldrar heller lösa ut honom varje gång. För några dagar sedan fick vi höra att dottern skall sälja underkläder. Nice. Och så igår kom ett mail om vi föräldrar var intresserade av att barnen skulle sälja strumpor för att samla ihop pengar till klassresan. Jag valde att inte svara på det mailet och tänkte att jag ser vad de andra föräldrarna tycker. Och så för en liten stund sen ser jag att min man glatt mejlledes utropat att nog går det bra det. -Har du blivit tokig? var jag tvungen att fråga honom. Nåja, det är ju bra om det finns ivriga försäljare i familjen.

Ps. Egentligen har jag ingenting emot att sälja, men då vill jag sälja grejer som jag gärna skulle köpa själv eller som jag tror att kunderna (alla stackars farmödrar och mormödrar) gärna köper av egen fri vilja.

2 kommentarer:

  1. Tack och lov att barnen i min familj vuxit upp så att vi inte längre behöver genomgå detta helveteskval med försäljning till klassresor! Mycket hellre hade mina barn hjälpt till både hemma och hos mor- och farföräldrar och på så sätt förtjänat ihop pengar till sina resor än att tvinga på andra det hutlöst dyra toalettpappret, godislådorna, småbröden och allt vad det nu var.
    Och sälja underkläder? Låter konstigt, får mig att tänka på trosor och behån, men kanske det är kalsonger det gäller.

    SvaraRadera
  2. Jo, ett dilemma med tre barn i nära ålder. Vi är mitt i smeten ännu. Jag gick så långt att jag vägrade med de äldre. Med följden att vissa tittar lite snett i byn, medan andra som faktiskt lyssnade på mina argument hälsar mycket gladare numera. Respekt liksom.
    Skolan i Finland skall vara gratis. Så är det. "Frivilliga" insamlingar som går på de välbärgades villkor. Då MÅSTE man beakta att familjer har olika ekonomisk styrka. Och alla har inte en äldre generation i livet som köper av snällhet.

    En produkt jag kunnat stå är förhandsbeställning på stora kryddburkar. Då finns även produkter för en tillsatsfri familj som vår. Inga osålda burkar som drar ner vinsten, utan allt är "sålt på förhand". Vi sålde massor!

    Skönt att inte vara ensam!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.