torsdag 6 september 2012

Förgiftad

Är titeln på en bok som jag hörde talas om i somras och bestämde mig för att läsa. Personen som läst boken berättade hur hon hade sträckläst boken och hur den hade förändrat stora delar av hennes liv. Sådant låter ju intressant. Men aaarrrgghhh vad svårt det är att hitta en bok i ämnet som känns på lämplig nivå. Antingen innehåller de alldeles för mycket text, grafer, namn på kemikalier etc för att man skall orka bry sig eller så är de alldeles för enkla typ ta en tygväska med dig när du går till affären. Boken förgiftad var av den tidigare nämnda kategorin. Jag vill ju hitta en bok som beskriver vad jag skall undvika och varför utan att behöva känna att jag måste komma ihåg ftalater hit och blablabla dit. Där ser ni, jag kommer inte ihåg namnet på en enda kemikalie nu när jag skall skriva det här. Jag har inte orkat läsa många sidor, bläddrat lite på måfå. Jenk läser och berättar. Kanske hans ingenjörshjärna går igång på sånt här.

Hur som haver det jag kommer att ta med mig från boken är att teflonpannor dödar kanariefåglar (eller var det möjligtvis undulater?). Jo, om man har en burfågel i köket och samtidigt värmer upp en stekpanna i teflon eller en ugnsplåt i teflon så börjar fågelns lungor blöda och den kvävs. Det finns till och med ett begrepp för det här PTFE toxicity. Och om man hettar upp teflonpannan till över 360 grader vilket tydligen är rätt vanligt att man gör så avger den jättegiftiga gaser även för oss. Ännu ett skäl att älska sin gjutjärnspanna.

Förgiftad -nej tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.