lördag 11 augusti 2012

Taggsvamp



För en tid sedan pratade jag med en 80-årig tant som aldrig hade plockat svamp. Eller jo, plockat hade hon väl, men varje gång hon stod hemma i sitt hus och stekte svampen så blev hon så osäker. Tänk om hon hade plockat något giftigt! Så då slängde hon bort allt. Även kantareller ...

Kantareller är ju kanske den svamp som de flesta av oss vågar plocka, men överlag är många väldigt, väldigt rädda för svamp. Och det skall man vara, man skall aldrig plocka något man inte är helt säker på. Samtidigt är det synd, för det finns många goda svampar som är lätta att lära sig känna igen. Som t.ex. taggsvampen. Nästan lika lätt att känna igen som kantarellen, lika god och nästan omöjlig att förväxla med någon annan svamp. Hittar du en ljus svamp (färgen kan variera från nästan gräddvit till gulvit) med taggar under hatten och kompakt stam (ej hålig) ja då är det en taggsvamp du har hittat.

Är du en kantarellplockare så tycker jag absolut att du kan låta taggsvampen bli nummer två i din korg. Den växer i relativt torr, ljus och gammal blandskog av tall och gran.

1 kommentar:

  1. Ja, mera svamp! JAg skulle vilja gå en svampkurs så att jag skulle våga plocka fler matsvampar. Det är ju en enorm resurs från skogen och en bra näringskälla... och så är det gott också! ;-)
    Men som sagt, jag kan alldeles för få...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.