tisdag 21 augusti 2012

Jag har inte tynat bort

Nu tror ni kanske att jag har tynat bort, eftersom min blogginläggslathet och vår självförsörjningsmånad har sammanfallit. Men nej, jag är vid full vigör. Jag har försökt komma igång med jobbet (mer om det sen), hejat på sonen på fotbollsturné och introducerat yngsta dottern i skolvärlden. Ja och så har jag ju självförsörjat.

Det går ganska bra. Vi var faktiskt tvungna att ta en tvådagars paus och istället förlägna månaden i slutet. Grejen var den att vi tillsammans med sonen skulle tillbringa helgen på fotbollsturné i en annan stad. Övernattning hos goda vänner ingick i programmet. Vi kunde inte klura ut hur man lyckas klara sig på 10 euro på fem personer i två dagar på annan ort utan att den goda vänskapen skulle få sig en törn och utan att barnen sorgset knaprar morötter när kompisarna firar segern med glass. Så det fick bli en paus. Och det är väl det som också lite är hemligheten med att orka, att man skall se det som en utmaning att lyckas, men att det inte får bli ett ok att bära.

Vad har vi ätit då?
Morotssoppa med chili , rotfrukter i ugn med honung och halloumi, kokta bönor med ägg, pastagratäng med broccoli, ägg, ägg, ägg, blomkålssoppa och squashsoppa med nybakt limpsmörgås. Krusbärsbuskarna och svartvinbärsbuskarna besöks väldigt ofta och tomaterna har äntligen börjat mogna. Vi klarar oss gott. Dessutom gör alla höstens bär att godissuget faktiskt har försvunnit.

Morot & Chilisoppa
700 g tvättade och skalade morötter
300 g skalad potatis
2 liter vatten
½ färsk chili
2 lökar
1 bit purjolök
salt

Riv morötterna och koka dem tillsammans med potatisen. Hacka chilin och tillsätt salt. När allt är mjukt så mixar du soppan och gör ett uppbok. Avsmaka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.