tisdag 28 augusti 2012

Gurksallad

Frilandsgurkorna har nu växt till sig så mycket att det är dags för en första skörd. Jo, det har tagit länge jag vet, men så var jag också ganska sen med att plantera ut dem. Gurksallad står på dagordningen. Här ger jag er grundreceptet, men jag brukar göra som så att jag plockar de gurkor jag har och när jag tärnat dem väger jag dem och anpassar receptet efter det.

3 kg frilandsgurkor
800 g lök
1 kg socker
1 msk senapskorn

½ liter ättika
8-15 kryddpepparkorn


Tärna gurkorna och löken. Blanda och fyll blandningen i rena glasburkar. Jag brukar sätta tvättade glasburkar att stå ungefär en halv timme i 100 gradig varm ugn. Sockret, ättikan, senapskornen och kryddpepparn kokar du ihop till en lag. Det tar bara några minuter. Så häller du lagen över innehållet i burkarna. Räcker inte lagen är det bara att koka mer eller konstatera att du borde ha fyllt mer i burkarna. Vrid på locket och ställ dem upp och ner tills de kallnat. Förvara svalt. Jag ställer dem i vår jordkällare.

3 kommentarer:

  1. Det receptet stjäl jag rakt av, tack!

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Hur länge ska gurksalladen stå före avsmakning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I de flesta recept brukar det ju stå att det skall stå minst en vecka innan man provsmakar. Jag brukar nog låta det gå längre än så. Därför har jag svårt att säga exakt : )

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.