lördag 14 juli 2012

Surdegsbak

Jag är verkligen ingen person som är lämpad för surdegsbak. Tålamodet är för kort. Men nu står likväl en surdeg på jäsning och en surdegsgrund står och förbereder sig ovanpå kylskåpet. Vad har hänt? Jo, igår besökte jag för första gången Malins café och shop i Malax och fick provsmaka hennes skorpor gjorda på surdeg. Åh, vad gott! Av överblivet surdegsbröd gör hon skorpor genom att pensla dem med smör, strö på lite socker och kanel och rosta dem i ugnen. Enligt utsago vallfärdar folk efter hennes skorpor. Men jag vill ju själv. Därav mitt surdegsbak.

Dessutom fick jag för några dagar sedan av min mor en påse quick-fix surdeg från Sverige. En påse vars innehåll skall blandas ihop med jäst och mjöl och så har man egna surdegsbröd på 4 timmar. Låter som något som passar mig, trots att det är lite fusk.  Är väldigt glad att jag läste följande inlägg av Maja som driver bloggen Husmorskolan (rekommenderas!) där hon beskriver hur hon av en motsvarande snabbprodukt tog en degbitsklump och började odla egen surdegsgrund och hur hon lyckades utan besvär. Tänk, det hade fabrikören inte tänkt ut att man skulle ta deras snabbpaket och sedan odla fram deg efter deg. Nej, det vill nog att man skall köpa en påse varje gång.

Så det skall jag också prova. Undrar hur länge surdegsivern håller i sig denna gång. Sist dog både ivern och surdegsgrunden ganska snabbt ...

3 kommentarer:

  1. Ett tips - förvara din "surdegsklump" i frysen, vid bakdag tas burken ur frysen kvällen före, tinar på bänken(o surnar lite till), färdig att blanda i degen på morgonen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Nu har jag bakat två olika sorters bröd på surdegen, men vi kommer inte riktigt överens degen och jag. Mina bröd jäser bra i första jäsningen, men när de sätts på plåt för att jäsa så höjer de sig inte, vilket får till resultat ett ganska platt bröd. Jag vill ju ha fluffigt bröd som på bilderna : ) Kanske det beror på att jag inte har någon bakmaskin. Sätter lite stolthet i att knåda för hand, men enkelt skulle det ju vara med maskin.

      Radera
    2. Jo inte blir det alltid som man vill:) men om degen jäser bra första gången så försök "fösa" den försiktigt till plåten så de flesta bubblor blir kvar... Lycka till!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.