onsdag 18 juli 2012

Sommarfajitas

Sommar innebär ju för många av oss att vi får förmånen att kocka mat två gånger per dag till våra barn. Åtminstone här tryter inspirationen ibland och det känns som mina barn skulle riskera skörbjugg med den enkla kost deras mor orkar uppbåda. Nåja, snart drar ju självförsörjningsmånaden igång och då skall jag vitaminisera upp dem till tänderna.

I går orkade jag faktiskt slänga ihop något som jag tyckte var väldigt gott och framför allt väldigt enkelt. Tänker man i självförsörjningstermer så går det även att gör nästan enbart av saker man har själv. Varsågod, en sommarfajitas!

Fyllning: Paprika (gärna grillad i ugn, men det orkade jag inte med så mina fajitas innehöll rå paprika), kokt nypotatis, skinka (kan uteslutas), tomater, rödlök, dill. Dessutom blandade jag ihop en krämig tzaziki, med riven gurka, turkisk youghurt, vitlök, svartpeppar, honung och örtsalt. Tzazikin bredde jag ut på tortillabröden, så på med några skinkskivor, klippte dill över, strödde ut resten av ingredienserna och vek ihop.

Vill du ta upp saker och ting ytterligare en nivå bakar du egna vetetortillabröd (12 st):
6 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 3/4 tsk salt, 2 dl kallt vatten, 2 msk rapsolja
Blanda snabbt ihop alla ingredienser till en smidig deg. Dela degen i 12 bitar och forma till bullar som du kavlar ut och steker/gräddar i gjutjärnspanna utan fett. Se till att de inte blir för hårda, dvs att du gräddar dem för länge. Lägg dem under en lätt fuktad handduk.

2 kommentarer:

  1. Nej huhhu vad gott det låter och ser ut! Har aldrig förr ens tänkt på att man kan ha potatis i en tortilla, men ska nog testa din blandning nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var nog bara för att vi inte ville slänga matrester som vi testade kokt potatis första gången, men åtminstone vi tycker att de passar jättebra. De har liksom rätt konsistens.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.