torsdag 7 juni 2012

Vad tycker barnen?

... är en fråga som vi får ibland när vår självförsörjningsiver kommer på tal. Nu så här två år efter de första trevande försöken har de väl vant sig ganska bra, eller så är det jag som tror att det är så. Men ibland fnissar jag till när jag hör deras kommentarer och inser att de kanske inte alla gånger har det som sina kompisar.

T.ex. efter årets vårfest när vi alla är uppklädda till tänderna och sonen utbrister -Vi måste väl inte åka till Agrimarket  direkt efteråt som vi gjorde ifjol?
Eller när yngsta dottern öppnar sina födelsedagspresenter, tittar på mig och säger -Mamma, jag öppnar paketen jätteförsiktigt så att vi kan använda pappret igen
Eller när vi kom hem med våra kaniner (mer om det snart) och första frågan de stora barnen frågar innan de ens ser dem -Skall de slaktas? När de får ett nekande svar går de med på att titta på kaninerna och gosa med dem en stund.

Så vad tycker barnen? För det mesta är de väl positiva, men inte alltid. Å andra sidan är min son i den åldern när allt börjar vara pinsamt så jag lever ofta med känslan av att vara en pinsam mamma i en pinsam familj. Men det är väl normalt, eller?

4 kommentarer:

  1. HAHA! JA, helt normalt! Skrattar, för jag tänker på egen dotter och hur "udda" hon kommer att anse sina föräldrar när hon blir äldre! MEn alla barn tycker att egen familj är pinsam i något skede ändå!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    en pinsam mamma är du säkert många gånger i livet men jag lovar när dina barn är över 30 år kommer de att tacka dej istället. För att just du har bestämt dej för att inte vara och göra som alla andra. Konstigt "tänk" när man är liten men väldigt stort när man är vuxen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad fint skrivet. Så hoppas jag verkligen att det är!

      Radera
  3. Tänkvärt inlägg. Det som var fullt normalt för några årtionden sedan betraktas som udda idag. När jag var barn på 80-talet var det inte alls konstigt att återanvända presentpapper. Slit och slängsamhället hade nog inte riktigt kommit igång då.
    Och att det är riktiga, gulliga djur man äter i form av biffar och annat anonymt borde nog fler inse.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.