tisdag 24 april 2012

Smakernas återkomst


Jag vågar nästan inte erkänna det, men jag har inte läst någon av Mats-Eric Nilssons (den hemliga kocken)tidigare böcker. Jag har bläddrat, läst någon rad här och där, men inte orkat ta till mig de faktaspäckade, sida-upp-och-sida ner textade böckerna. Jag har många vänner som använder dem som biblar, så de är säkert bra för de som orkar läsa dem.

För några dagar sedan fick jag ögonen på hans nya bok "Smakernas återkomst -När maten följer årstiderna" och beslöt mig för att göra ett försök. Den här boken är nämligen helt olika de tidigare böckerna. Många vackra bilder, recept och relativt korta texter. Så vad tyckte jag? Boken var väldigt vacker, men njaa ...
Jag tog med mig en handfull goda råd som t.ex.
*Det går att baka majs i 200 grader varm ugn i 20 minuter
*Lättkokt Mangold är god att äta tillsammans med smör, russin och pinjenötter
*Bondbönor kan mixas ihop till en röra tillsammans med vitlök och lite creme fraiche

Boken fick mig även att ligga och fundera över en grej som han skriver ..."Vi har under en lång tid vant oss vid ett standardiserat butikssortiment och betraktar varje avvikelse från detta som ett misslyckande. De affärer som vill hänga med i konkurrensen måste erbjuda samma livsmedel året om. Att vägra sälja smaklösa tomater mitt i vintern är för de flesta handlare en lika otänkbar tanke som att sluta med mjölk eller bröd". Visst är det säkert så för de flesta, men jag tror faktiskt att det skulle kunna vara ett riktigt bra drag, att som liten affär sätta ned foten och säga att -Nej vi säljer inte det här just nu, därför att ... Många av dagens konsumenter vill köpa med gott samvete, men de orkar inte söka information och de orkar inte välja. Därför kan det vara skönt att ha en affär som gör valen åt en som berättar vad som är bäst för mig. Ofta tror vi att konsumenter vill välja, men många gånger tycker konsumenterna det är skönast att låta bli. Livet är idag ändå proppfyllt av val. Varför har t.ex. matkassarna blivit så populära? Jo för att någon annan bestämmer vad vi skall äta varje dag. Ett val många av oss gärna lämnar över.

Tillbaka till boken. Det är inte en bok som jag tyckte det var bortkastad tid att läsa. Absolut inte. Jag tar med mig en del små tips, men det är inte en bok som jag känner att jag behöver ha i min bokhylla. Biblioteket räcker bra den här gången.

Du som är intresserad kan provläsa boken här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.