söndag 12 februari 2012

Tuppslakt


När andra personer tittar på melodifestivalen, då slaktar vi tuppar. I höstas tog vi åtta unghöns. Ja, de var så unga att vi inte kunde se vilka som var hönor och vilka som var tuppar. Tre stycken visade sig vara tuppar och eftersom de är en blandning mellan värphöns och Brahma har de blivit väldigt, väldigt stora. Mycket äter de och hönshuset har förvandlats till en bordell, vilket gör de stackars hönorna mycket utschasade. Vi hade gått och gruvat oss tillräckligt. Nu var det dags.

Tuppslakt är kvällsjobb, eftersom det är bäst att ta dem när de redan slagit sig till ro för natten. Tjipp, tjopp, huvet bort. Vi hade aldrig flått en tupp tidigare och lite pilligt var det i början, men en timme sedan stod vi med såväl bröstfiléer och lårben att lägga i frysen. Fina grejer!

Och så hann vi se snabbreprisen av melodifestivalen. En lyckad kväll helt enkelt : )

1 kommentar:

  1. Vad ni är duktiga, det är inte alla som kan slakta nuförtiden. Jag minns att grannkvinnan slaktade höns när jag var liten. En gång kom min pappa hem med en levande tupp som han tillredde till middag. Själv har jag tummen mitt i handen, tyvärr.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.